Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je als werkende weer gaat studeren, hoe zit het met huurtoeslag ?

Ik ben sinds 09/2016 student. Ik krijg studiefinanciering (nog basisbeurs ivm eerdere studie plus lening). Tot 08/2016 heb ik gewerkt. In juli/augustus 2017 heb ik vakantiewerk gedaan. Voor het huren heb ik een inkomensverklaring van 2016 nodig en mijn laatste loonstrookje.

Mijn inkomensverklaring 2016 vermeldt €14800. (Gewerkt tot augustus, studie sinds september)
Mijn laatste loonstrookje is van 08/2017 en vermeldt €340 (vakantiewerk).

Wat is dan mijn huidige verzamelinkomen als ik huur? Gaat de woningcorporatie uit van 2016 of van 2017? En telt in 2017 dan mijn vakantiewerk mee?

Wat ik bedoel is: wordt de huurtoeslag berekent op basis van wat je nu verdient of op basis van wat je hebt verdient?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Je haalt 2 dingen door elkaar. De woningcorporatie vraagt naar je inkomen om te bepalen in welke prijsklasse je mag huren. Die willen in feite ook het huidige inkomen weten, maar omdat dat nog nergens officieel op papier staat vragen ze naar het inkomen van 2016. Zowel je inkomen in 2016 als je inkomen in 2017 zit in de laagste klasse, dus voor de woningcorporatie maakt het geen enkel verschil. Zou er wel een verschil zijn tussen 2016 en 2017, dan zou je dat apart moeten aangeven, zodat ze kunnen rekenen met je inkomen in 2017 en dat van 2016 buiten beschouwing laten.