Als je als werkende weer gaat studeren, hoe zit het met huurtoeslag ?

Ik ben sinds 09/2016 student. Ik krijg studiefinanciering (nog basisbeurs ivm eerdere studie plus lening). Tot 08/2016 heb ik gewerkt. In juli/augustus 2017 heb ik vakantiewerk gedaan. Voor het huren heb ik een inkomensverklaring van 2016 nodig en mijn laatste loonstrookje.

Mijn inkomensverklaring 2016 vermeldt €14800. (Gewerkt tot augustus, studie sinds september)
Mijn laatste loonstrookje is van 08/2017 en vermeldt €340 (vakantiewerk).

Wat is dan mijn huidige verzamelinkomen als ik huur? Gaat de woningcorporatie uit van 2016 of van 2017? En telt in 2017 dan mijn vakantiewerk mee?

Wat ik bedoel is: wordt de huurtoeslag berekent op basis van wat je nu verdient of op basis van wat je hebt verdient?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Je haalt 2 dingen door elkaar. De woningcorporatie vraagt naar je inkomen om te bepalen in welke prijsklasse je mag huren. Die willen in feite ook het huidige inkomen weten, maar omdat dat nog nergens officieel op papier staat vragen ze naar het inkomen van 2016. Zowel je inkomen in 2016 als je inkomen in 2017 zit in de laagste klasse, dus voor de woningcorporatie maakt het geen enkel verschil. Zou er wel een verschil zijn tussen 2016 en 2017, dan zou je dat apart moeten aangeven, zodat ze kunnen rekenen met je inkomen in 2017 en dat van 2016 buiten beschouwing laten.

Huurtoeslag vraag je aan bij de Belastingdienst. Huurtoeslag krijg je altijd als voorschot. Bij de aanvraag geef je zelf je (geschatte) inkomen op van het jaar waarin je de toeslag wil ontvangen. Op basis daarvan wordt je maandbedrag bepaald. Achteraf, nadat je aangifte inkomstenbelasting hebt gedaan, wordt de huurtoeslag definitief berekend. Het kan zijn dat je dan na een jaar extra geld krijgt, of juist iets moet terugbetalen als je schatting niet klopte.

Als je nu huurtoeslag aanvraagt voor 2017, gebruik je dus je huidige jaarinkomen. Als student zal dat minimaal zijn, waarbij je recht hebt op de maximale huurtoeslag die geldt voor jouw huurprijs. Blijkt achteraf je inkomen toch iets hoger of lager, maar nog steeds onder de grens van het 'minimum' dan berekent de Belastingdienst wel achteraf je werkelijke jaarinkomen, maar dat zal dan geen invloed hebben op je huurtoeslag.