Als je recht heb op een studiefinanciering en je krijgt het ook (aanvullend) maar iemand anders betaalt je schoolgeld nu, zijn er consequenties?

Of wordt er niet gecontroleerd of je je schoolgeld zelf betaalt? Heb je sowieso recht op een studiefinanc als je ouders in de bijstand zitten, zonder dat er wordt gekeken naar welke school je gaat en hoe / wie betaalt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (2)

Het schoolgeld (in het mbo heet dat lesgeld of cursusgeld, in het hbo collegegeld) hoef je niet per se zelf te betalen. Dit kan bijvoorbeeld ook door de werkgever betaald worden als iemand vanuit het bedrijf een opleiding mag volgen. Het is dus wel van belang DAT het betaald wordt, maar het maakt niet uit door WIE.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ zo is dat
Nee, het is geen probleem voor jou of je ouders als iemand anders je schoolgeld betaalt. Dat is een gift of lening aan jou en heeft geen invloed op de uitkering van je ouders.

Het recht op studiefinanciering is afhankelijk van je leeftijd, je opleiding en hoeveel studiefinanciering je al hebt gehad. De hoogte van een aanvullende beurs is afhankelijk van het inkomen van je ouders. Dat wordt door DUO gecontroleerd. Ook als je een uitwonenden-beurs aanvraagt wordt gecontroleerd of je wel echt uitwonend bent op het opgegeven adres.
Maar of je een bijbaantje hebt of van iemand anders (vriend of familie) geld leent of krijgt, maakt niet uit voor je studiefinanciering.

Wat wel van belang zou kunnen zijn is eventuele huurtoeslag van je ouders als je nog thuis woont. Jouw inkomen telt dan wel mee voor de bepaling van de hoogte van de huurtoeslag. Als jouw schoolgeld wordt betaald en dat is geen lening, dan is dat dus een gift en die moet je misschien wel bij je inkomen aangeven. Dat telt dan mogelijk wel mee voor de hoogte van de huurtoeslag. Dit komt niet vaak voor en er is dan ook niet echt iets over te vinden op de site van de belastingdienst. Ben je jonger dan 23 jaar, dan heb je sowieso een vrijgesteld inkomen (inkomen dat niet meetelt voor de bepaling van de huurtoeslag) van € 4827,00. Is het totaal van jouw inkomsten + de gift niet hoger dan dat, dan is er sowieso geen probleem. Ga je bij je studie werken met een bijbaantje, dan moet je dat totaalbedrag wel in de gaten houden.