We hebben een kindje van een jaar. Welk bedrag is raadzaam per kwartaal op zijn spaarrekening te storten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sparen
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je ook spaart: pas in elk geval op met woekerpolissen.... Er zijn nog talloze 'spaar'regelingen waar hoge kosten op geheven worden en die alleen winst opleveren voor de bank en de tussenpersoon, en jou alleen wat opleveren als de economie flink meezit. Bij twijfel, of onwaarschijnlijke eindbedragen: niet doen en gewoon een, al dan niet geblokkeerde, spaarrekening openen bij de bank.

Het beste antwoord

Dat ligt aan jullie inkomen. Ik ben van mening dat je gewoon voor jezelf moet sparen en niet noodzakelijkerwijs voor je kinderen, zeker niet op naam van je kind. Ik vind namelijk dat ik zelf bepaal wat er met mijn geld gebeurt en of en zoja wanneer en dan nog hoeveel mijn kind krijgt.

Mijn advies is dus: spaar zoveel mogelijk en als je het prettig vindt om op een aparte rekening te sparen zodat je daar niet zomaar aan kunt komen dan doe je dat.

Als je perse op naam van je kind wil sparen of bijv dat opa's en oma's dat kunnen doen zorg dan dat je kind dat niet zomaar op kan maken als hij of zij 18 is.

Om echt een antwoord te geven: zorg dat je het er ook weer af kan halen en spaar wat je kunt, dat kunnen wij niet bepalen. Als je het voor een eventuele studie wilt doen: dat kun je niet berekenen maar maak je je er ook weer niet te druk om. Vaak krijg je het zelf wel breder in de tussentijd, kan je kind ook zelf bijverdienen en kan je kind ook met een lening beginnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag uitleg voor de min, ik leer graag van mijn tekortkomingen!

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat het leven steeds duurder wordt (autorijden, studeren, huis aankopen), het simpele antwoord is dus gewoon 'zoveel als je kan missen'. Voorbeeld: als je 50,- per maand spaart tegen 3,5% rente kom je op zijn/haar 18e rond de 12.000,- uit

Toegevoegd na 29 seconden:
2,5%, 3,5 is wat overdreven :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar is geen echt antwoord op te geven, ten eerste ligt het er aan wat je kunt missen voor je kind per maand, waar wil je bedrag voor reserveren?
Studie, een start kapitaal voor eigen woning, auto, kamer huur etc etc.
Je zou kunnen kijken bij het Nibud, zie link
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je spaart voor je kind is persoonlijk, iedereen heeft het idee dat zijn/haar kind altijd verstandig zal zijn. Maar wat nu als je kind 18 is geworden, drugsproblemen heeft, weggelopen van huis met forse ruzie, e.d.. In dit geval zou je misschien willen dat je geld wel aan je kind wordt besteed, maar niet aan diens slechte keuzes. Met deze reden sparen wij zelf een mooi bedrag en kunnen dat op elk moment uitkeren aan ons kind. Let er dan ook nog op dat alles wat je spaart voor je minderjarige kind, voor de belasting bij jullie vermogen wordt geteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
2 antwoorden met: spaar het zelf. Lijkt me nog niet zo'n gek advies. Wel eraan denken dat er per jaar maar (ruim) € 5000 aan een kind belastingvrij mag worden geschonken. Hoewel daar weer de 18-35 jaar regeling voor is.
Eenmalig mag als het kind tussen de 18 en 35 jaar is een hoger bedrag worden geschonken, voor 2012 is het vrij te laten bedrag € 24.144
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@fisbel: Wordt het betalen van de studie van je 18+ kind dan ook als gift gezien?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee paca, natuurlijk niet, gelukkig niet! Als je denkt aan de fiscale gevolgen van schenken kun je inderdaad wel wat missen ja... maar dan hoef je de vraag ook niet te stellen.