hoeveel gespaard geld mag je hebben op een leeftijd van 18 jaar?

ik wil namelijk beginnen met sparen alleen ik weet dus niet tot welk bedrag ik mag sparen en wanneer dat in aanmerking komt met studiefinanciering? (ik ben 18 jaar)iemand een ervaring hier mee?!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sparen
2.5K

Antwoorden (3)

Op de site geldenrecht kun je info vinden over het hebben van geld en of je studiefinanciering in gevaar komt

http://www.geldenrecht.nl/artikel/2007-10-24/erfenis-kan-studiefinanciering-in-gevaar-brengen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoezo een min, gaat me niet om de min, wel het waarom?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat in je antwoord niet direct een antwoord op de vraag staat. De min is niet van mij hoor, zo kinderachtig ben ik niet.
fisbel
11 jaar geleden
Ik zou eerder een plus willen geven omdat in het artikel van geldenrecht de 4% fictieve bijtelling inkomen wordt genoemd als inkomen. Niet alleen verzamelinkomen Box 1 telt mee, maar ook het verzamelinkomen Box 3. En met een huis van bijvoorbeeld 350 ton (als bezit) is de bijverdiengrens inkomen (jaar 2012) dus overschreden en is er geen recht meer op studiefinanciering. Minpuntje van het antwoord is dat de gegeven informatie niet meer up-to-date is. De meegegeven link is van 2007. Het maximum inkomen bijverdienen student is inmiddels fiks hoger: 13.215,83 euro.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oke dat is dan niet opgelet van mij, ga er van uit en dat moet ik nu niet meer doen dus dat eerste site die in het rijtje staat op to date is. ik had m aan geklikt en de info leek me wel te gebruiken en relevant voor deze vraag.
zal volgende keer beter kijken!
Als je eenmaal studiefinanciering hebt mag je een bepaald bedrag per jaar verdienen (bruto):

In 2012 is de bijverdiengrens € 13.362,53. Zolang je met je bijverdiensten onder de bijverdiengrens blijft, is er niets aan de hand. In 2010 en 2011 was de bijverdiengrens € 13.215,83.

Dit wordt gezien als inkomsten:
loon, vakantiegeld, de 13de maand,
freelance-inkomsten
een uitkering volgens de ziektewet, de WW, WIA of Wajong
halfwezenpensioen
reiskosten en stagevergoedingen als deze belastbaar zijn
lijfrente, rente van spaargeld, winst uit beleggingen
winst uit eigen onderneming
geld uit particuliere (studie)fondsen, een bestuursbeurs

Wat niet meetelt als inkomen:
de ouderlijke bijdrage
studiefinanciering
een erfenis
huursubsidie
Als je dus niet zou werken en alleen maar heel veel geld op de spaarrekening hebt dan mag je niet meer dan die ruim 13 duizend rente ontvangen maar je wilt natuurlijk sparen door veel te werken maar hier is dan je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Vermogen Box 3 telt mee voor de vaststelling van het verzamelinkomen Box 1, 2, en 3. Sinds 2001 telt ontvangen rente niet meer mee als inkomen. Je laatste informatie: "je mag niet meer dan 13000 rente ontvangen" is dus onjuist Pelle. zie het antwoord hieronder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom staat hierboven dan wel dat ontvangen rente meetelt bij het bepalen van de studiefinanciering? Sorry ik heb de link niet in de bron gezet, ik ga hem even zoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar verschilt jouw 'NB: Als er geen Box 1 inkomen is mag er meer dan 300.000 op de spaarrekening staan voordat de studiefinanciering in gevaar komt: 4% van 300.000 is 12.000 (fictief) inkomen!' met mijn verhaal, letterlijk gekopieerd van de duosite?
fisbel
11 jaar geleden
Informatie DUO-IB groep zegt het als volgt:
Welk inkomen telt mee als je aangifte doet?
Als je aangifte doet bij de Belastingdienst gaan we uit van het verzamelinkomen zoals dat op de aanslag staat. Hier is het eventuele inkomen uit box 3 (voordeel uit sparen en beleggen) ook in meegenomen. -----------------------------------------------------------------
Rente wordt meestal op de spaarrekening gezet of bijgeschreven. Daardoor wordt het vermogen Box 3 hoger. Tenminste als je de bijgeschreven rente niet weer van de spaarrekening weghaalt. Rente kan dus indirect meetellen als inkomen.
Voorbeeld: stel dat de rente € 3000 is en de vrijstellingsgrens Box 3 is bereikt. Er vindt dan een fictieve inkomensverhoging plaats van 4%, dus € 120. Conclusie: alleen in zeer uitzonderlijke omstandigheden zal het vermogen Box 3 een belemmering zijn voor studiefinanciering. Studenten met een hoger vermogen dan € 21.139 zijn toch echt de uitzondering. En ook als er (een beetje) fictief Box 3 inkomen meetelt zal de studiefinanciering vrijwel nooit in gevaar komen. Rebe hoeft zich geen zorgen te maken dat door het spaargeld de studiefinanciering in gevaar komt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk ook niet dat hij zich zorgen moet maken maar ik denk wel dat jij het veel helderder kan uitleggen als wat je nu doet. Let even op tegen wie je het hebt denk ik dan. Als iemand diepgaande box zaken wil weten dan vraagt die dat wel. Ik zie nog steeds niet waarom jouw 'NB: Als er geen Box 1 inkomen is mag er meer dan 300.000 op de spaarrekening staan voordat de studiefinanciering in gevaar komt: 4% van 300.000 is 12.000 (fictief) inkomen!' verschilt van mijn 'Als je dus niet zou werken en alleen maar heel veel geld op de spaarrekening hebt dan mag je niet meer dan die ruim 13 duizend rente ontvangen maar je wilt natuurlijk sparen door veel te werken maar hier is dan je antwoord.'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat er dan toch om hoe hoog het fictieve inkomen (4%) uit geld op de bank op 1 januari van het kalenderjaar is.
Niet hoeveel rente je werkelijk ontvangt.
DUO-IB groep geeft op de site de volgende informatie:
Welk inkomen telt mee?
Uitgangspunt is het verzamelinkomen zoals dat op de aanslag over 2012 staat. Inkomsten waarover je geen aangifte hoeft te doen, tellen dus niet mee voor de bijverdienregeling.

----------------------------------------------------------------------
Toelichting: Het verzamelinkomen 1,2,3 op de aangifte telt. (laatste getal in het overzicht van de aangifte)

De Belastingdienst rekent fictief 4% van het vermogen boven de vrijstellingsgrens mee als inkomen Box 3. Misschien het best te verduidelijken met een voorbeeld:
Stel vermogen (spaargeld, aandelen e.d.) op 100.000 - vrijstellingsgrens van ruim 20.000 laten we even buiten beschouwing.

Het fictieve inkomen over deze 100.000 is 4%, dus 4000 euro. Er mag derhalve daarnaast nog ruim 9000 box 1 inkomen zijn om de studiefinanciering niet in gevaar te brengen. 13000 verzamelinkomen Box 1,2,3 is immers nog net beneden de maximum inkomensgrens studiefinanciering.

NB: Als er geen Box 1 inkomen is mag er meer dan 300.000 op de spaarrekening staan voordat de studiefinanciering in gevaar komt: 4% van 300.000 is 12.000 (fictief) inkomen!

Toegevoegd na 19 uur:
In de laatste zin is het woordje niet weggevallen: er mag NIET meer dan € 300.000 op de spaarrekening staan voordat de studiefinanciering in gevaar komt.