Ben ik beter af bij een bank die maandelijks rente uitgekeerd of jaarlijks?

Bij de ene krijg ik een 1.85% (maandelijkse) nominale rente en een effectieve (jaarlijkse) rente van 1.89%.
De andere bank geeft me 2,05% rente, maar word 1x per jaar uitgekeerd. Bij welke bank ben ik dan beter af? Degene die maandelijks uitkeert (met een lagere rente) of eentje welke jaarlijks (met een hogere rente) uitkeert?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sparen
1.2K

Het beste antwoord

Om te vergelijken heb je alleen de effectieve rente nodig. Die is in het ene geval 1,89% en in het andere geval 2,05%. Aan het einde van het jaar heb je bij de tweede bank dus meer geld op je rekening staan - en dat geldt natuurlijk elk jaar opnieuw zolang de rentepercentages niet wijzigen.

Toegevoegd na 7 minuten:

Die 1,85% is een maandelijkse rente. Doordat die rente aan het einde van de maand op je spaarrekening wordt gestort, neemt het saldo toe. In de maanden 2 t/m 12 krijg je dus dezelfde rente (als je naar het percentage kijkt), maar over een hoger bedrag (doordat er al wat rente op de rekening is gestort). Daardoor krijg je aan het einde van maand 2 wat meer rente-euro's op je rekening gestort.

In de maanden 3 t/m 12 krijg je dus hetzelfde rentepercentage, maar over een alwéér wat hoger bedrag: je oorspronkelijke bedrag, plus de rente die je aan het eind van maand 1 kreeg, plus de rente die je aan het eind van maand 2 kreeg.

Zo krijg je dus rente over een continu groeiend bedrag.

Om uit te rekenen hoeveel geld je nu aan het einde van het jaar op die rekening hebt staan, kun je de bovenstaande som maand na maand uitrekenen. Je kunt het jezelf ook makkelijker maken, door de effectieve rente te nemen: het bedrag zou precies hetzelfde zijn geweest als je niet maandelijks 1,85% rente had ontvangen, maar eenmaal per jaar 1,89%.

Dus als je aan het begin van het jaar op elke rekening € 1000 stort, heb je aan het einde van het jaar € 1018,90 op de eerste rekening (want je hebt elke maand rente gehad, met een totaal van 1,89% van je inleg, dus € 18,90). Op de tweede rekening heb je aan het einde van het jaar € 1020,50 staan.

Voor het vergelijken van je *uiteindelijke* winst hoef je dus alleen naar de effectieve jaarrente te kijken.

Maar als jij afhankelijk bent van maandelijkse rente-inkomsten, of als je dat gewoon heel fijn vindt, kun je toch kiezen voor de eerste rekening, ook al krijg je daarmee uiteindelijk minder geld dan met de tweede rekening. Soms tellen er andere aspecten mee dan alleen de puur financiële.