Mag iemand met een bijstandsuitkering geld opzij zetten voor een pensioen?

Telt het geld mee dat je in een pensioen stopt voor de vermogensgrens van ca 6000 euro? Als dat zo is, is er geen andere mogelijkheid om te sparen voor een pensioen zonder dat de bijstand in gevaar komt?

4 maanden geleden
in: Sparen
Cryofiel
4 maanden geleden
Ik vermoed (!) dat je spaarpotje meetelt bij de vermogensbepaling als je er zelf over kunt beschikken. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer je je spaarpotje opbouwt in een vrij opneembare spaarrekening.

Als je daarentegen je spaarpotje opbouwt in een lijfrente-achtige voorziening, vermoed (!) ik dat die niet meetelt bij de vermogensbepaling. Dan kun je er namelijk niet zelf vrijelijk over beschikken.
tinus1969
4 maanden geleden
Waarom zou je voor je pensioen willen sparen als je in de bijstand zit, aangezien je dan recht hebt op een aow uitkering die net zo hoog is als een bijstandsuitkering?
Inekez1
4 maanden geleden
@tinus, omdat je later als je oud bent misschien extra kosten hebt wegens ziekte, inhuren van (huishoudelijke) hulp, aangepast vervoer, of anderszins een aanvulling op de aow goed kunt gebruiken.
Franciscus99
4 maanden geleden
aow is hoger dan bijstand. Ook iemand in de bijstand wil misschien nog een keer een goede vakantie als die meer tijd heeft op zijn aow leeftijd.

Antwoorden (1)

Ja, ook met een bijstandsuitkering mag je geld sparen voor je pensioen.

De vermogensgrens is momenteel 7605 euro voor een alleenstaande. Naar die grens wordt gekeken als je de uitkering aanvraagt. Tijdens de uitkering moet je melden als je ineens ergens extra geld van krijgt waardoor je vermogen toeneemt. Denk aan een erfenis, geldprijs gewonnen, oud schilderij op zolder ontdekt dat ineens een ton waard blijkt.... Inkomsten uit werk moet je uiteraard ook melden.

Als je vermogen toeneemt door te sparen wat je ontvangt aan bijstand en toeslagen, zit daar geen grens aan. Je kunt dus gewoon doorsparen zoveel je wil. Houd er wel rekening mee dat er een keer controle kan komen en dan niet alleen waar je spaargeld vandaan komt, maar ook of er geen stiekeme andere inkomsten zijn waardoor je zoveel kunt sparen. Algemeen bestaat er een beeld dat je niet kunt sparen in de bijstand, maar als je niet te duur woont, niet rookt, niet drinkt en verder geen gekke dingen doet dan kan dat prima.

Het is dus niet zo dat je uitkering wordt gestopt of verlaagd op het moment dat je spaargeld de grens van 7605 euro passeert.
4 maanden geleden
Cryofiel
4 maanden geleden
Interessant...

Als ik het goed begrijp, moet je vermogen lager zijn dan 7605 euro om een bijstandsuitkering aan te vragen. Maar daarna mag je sparen zoveel je wilt.

Dus (extreem geval): als je wat geld spaart, en dat vervolgens belegt, en als je daar dan ongekend succesvol in bent... dan kan je vermogen elk jaar verdubbelen. Als je begint met 4000 euro, heb je het jaar daarop 8000 euro, daarna 16.000 euro, dan 32.000 euro, enzovoort. Na acht jaar heb je meer dan een miljoen. Daar kun je best aardig van leven...

Maar je blijft dus de bijstandsuitkering behouden, ook met een miljoen op de bank?
tinus1969
4 maanden geleden
@Cryofiel, nee, je moet opgeven hoeveel vermogen je erbij krijgt. En dat heeft echt wel invloed.
Inekez1
4 maanden geleden
@cryofiel, beleggen is iets anders dan sparen. Als je succesvol belegt, levert dat winst op. Winst is inkomen en wordt gekort op de uitkering. Andersom is het niet zo dat als je geld verliest met beleggen (of gokken) dat je dan extra uitkering krijgt. Dus bijstand en beleggen gaan niet goed samen, tenzij je van tevoren weet dat je er zo succesvol mee kunt zijn als in jouw reactie. Dan is het slimmer om je uitkering stop te zetten en gewoon te gaan beleggen.
erotisi
4 maanden geleden
Of de valuta als vermogen of inkomen worden gezien, is afhankelijk van waar de valuta terechtkomen. Worden de valuta ergens ‘geparkeerd’ en op een later moment uitbetaald, dan worden ze als vermogen gezien. Worden de valuta direct uitbetaald aan belanghebbende, dan worden ze als inkomsten beschouwd. Dit verschilt niet veel van de wijze waarop de Belastingdienst naar de inkomsten kijkt. In het hypothetische geval dat iemand zich elke maand in crypto valuta laat uitbetalen, dan wordt gekeken naar de waarde in euro’s en wordt die waarde maandelijks als inkomsten verrekend met de bijstandsuitkering'. Het antwoord is aan de ene kant wel duidelijk. je kunt je crypto's namelijk op een site 'stallen' of op een eigen apparaat. Wij denken dat zij bedoelen dat het in die gevallen als (toegenomen) vermogen wordt beschouwd. Totdat het van zo'n site of apparaat naar een persoonlijke bankrekening wordt overgemaakt. http://www.overlevingsgids.deds.nl/participatiewet/bitcoins.html
erotisi
4 maanden geleden
Waardevermeerdering
Waardevermeerdering van crypto tijdens de periode waarin bijstand wordt verleend, leidt tot een stijging van het vermogen als bedoeld in artikel 34 lid 1 Participatiewet (vergelijk CRvB 24-05-2005, ECLI:NL:CRVB:2005:AT6676 (waardevermeerdering aandelen)). Dit vermogen telt mee bij de vermogensvaststelling en is dus niet vrijgelaten op grond van artikel 34 lid 2 onderdeel c Participatiewet. Alleen voor zover een waardestijging het gevolg is van door belanghebbende tijdens bijstand gedane stortingen in het crypto-account, moet de waardestijging buiten beschouwing blijven. Tijdens de bijstand gespaarde gelden zijn immers vrijgelaten op grond van artikel 34 lid 2 onderdeel c Participatiewet. Een waardevermeerdering van vermogen moet gemeld worden bij het college.
In het geval dat door de waardestijging van de crypto de vermogensgrens van artikel 34 lid 3 Participatiewet wordt overschreden, vervalt het recht op bijstand met ingang van die dag.
erotisi
4 maanden geleden
https://www.schulinck.nl/opinie/opinie-sociaal-domein-participatiewet-bitcoins-en-bijstand/
Inekez1
4 maanden geleden
Interessante toevoeging mbt bitcoins, erotisi. Dank ook voor het verwijzen naar het artikel over sparen in de bijstand. "Tijdens de bijstand gespaarde gelden zijn immers vrijgelaten op grond van artikel 34 lid 2 onderdeel c Participatiewet."