Ik heb mijn geld op een gewone spaarrekening staan, maar ik overweeg om het langere tijd vast te zetten. Loop ik daarmee nog een risico en zo ja wat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sparen
1K

Antwoorden (4)

Allereerst is het goed om te bepalen wat je wilt doen met je geld. Als je van plan bent om er je vakantie mee te betalen of het geld te reserveren voor de aanschaf van een auto, dan is een spaarrekening een prima bestemming. Als je het geld wat langer niet nodig hebt, kan je overwegen een deposito af te sluiten. Dat is een spaarrekening waar je gedurende een vooraf afgesproken periode niet aan komt en waarbij je de rente vastzet. Als beloning krijg je een hogere rente. Meestal kan je er tussentijds wel vanaf, maar dan moet je een boete betalen. De vaste rente kan ook een nadeel zijn als de rente tussentijds stijgt.
Als de tijd dat je het geld niet nodig hebt (je beleggingshorizon in vakjargon) lang genoeg is kan je gaan beleggen. Meestal wordt daarbij een periode van tien jaar aangehouden. Bij beleggen ligt het rendement vaak hoger dan bij sparen, maar je loopt ook meer risico. Je weet niet hoe de beurskoersen zich gaan ontwikkelen. Je kunt rendement maken, maar ook geld verliezen door dalende koersen. Realiseer je altijd goed dat als je meer rendement wilt dan op een spaarrekening, je ook meer risico gaat lopen. En wil je dat met je geld?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is afhankelijk van jouw persoonlijke situatie. Als jij honderd procent zeker bent dat jij dit geld niet binnen de overeengekomen termijn nodig zult hebben, kun je het geld vanwege de hogere rente beter vastzetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat levert je met de huidige door de banken gehanteerde rentetarieven amper wat op! Als je de inflatie meerekent mag je blij zijn nog wat rendement te maken. Zelfs deposito's leveren amper meer op dan gewone (internet)spaarrekeningen. De banken moeten hun enorme blunders uit het recente verleden goedmaken. Over jouw rug, dat wel....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hangt van diverse factoren af. Ik geef twee voorbeelden. De rente is nu laag voor of je het nu vast zet of niet. Gezien de beleidsvoornemens van de Overheden zal in de toekomst (door o.a. BTW verhogingen) de inflatie wel toenemen en wellicht zal de rente dan weer iets meestijgen. Daarnaast
hangt het bijvoorbeeld ook van je leeftijd af. Ben je 88 jaar (ik chargeer in dit voorbeeld) dan heeft het vastzetten van geld niet veel zin.