Als een depositospaarrekening afloopt, betaal je dan belasting over de opname?

Stel ik zet voor 5 jaar bij een europese bank een bedrag van 50000 euro vast.
De bank biedt een rente van 1,40% over dit bedrag, dit zou dan 700 euro zijn.
Als ik het complete bedrag (50700 euro) na 5 jaar overmaak naar mijn nederlandse spaarrekening betaal ik hier dan extra belasting over?
Ik neem aan dat de DnB/banken het niet heel fijn vinden dat jij je geld op een buitenlandse spaarrekening zet.

Weet jij het antwoord?

/2500

Je bent verplicht elk jaar bij de belastingdienst de waarde van je vermogen op te geven. Of dat nu contant thuis ligt of op een buitenlandse depositorekening. Je dient hier dus elk jaar gewoon vermogensrendementsheffing over te betalen. Op deze manier de belasting stiekem omzeilen heeft geen zin. Heb je geld op een bank- of spaarrekening staan in een EU-land, dan is de betreffende bank verplicht dit door te geven aan haar eigen overheid. Deze geeft de gegevens vervolgens weer door aan Nederland. Zo weet de Belastingdienst precies wie er spaargeld heeft in andere EU-landen en hoeveel dat is. ______________________ "De bank biedt een rente van 1,40%": je bedoelt waarschijnlijk het Binck-deposito van 1,4% van J&T Banka uit Tsjechië. Het gaat om ‘enkelvoudige rente’, wat betekent dat je de beloofde rente pas krijgt aan het einde van de looptijd en zónder rente-op-rente. Met deze hogere rente loop je meer risico. De laatste rating van Moody's voor J&T Banka was BA1, wat neerkomt op ‘speculatief’. De kans bestaat dus dat de bank omvalt. In dat geval krijg je wel je ingelegde geld terug, maar de uitbetaling vindt plaats in Tsjechische kroon. Je loopt dus een valutarisico. Voor de Consumentenbond reden om J&T Banka niet op te nemen in de Spaarrentevergelijker.

Toegevoegd op 30 juli 2018 07:42: afbeelding
Bronnen:
https://blog.geld.nl/Sparen/buitenlands-sp...
https://www.consumentenbond.nl/sparen-en-b...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100