De spaarloonregeling was een zeer populaire regeling .

* Het spaarloonbedrag werd ingehouden op het brutosalaris, waardoor over dit bedrag geen loonheffing werd ingehouden. De invloed op het nettoloon was lager.
* Het spaarloon werd een aantal jaren geblokkeerd en zo konden veel mensen een 'spaarpot' opbouwen.
* Het geblokkeerde spaarloon hoefde onder voorwaarden niet te worden meegeteld voor de inkomsten uit sparen en beleggen in box 3.

Met het schrappen van deze spaarloonregeling had het kabinet vooral als doel geld vrij te maken om het verlagen van de overdrachtsbelasting te financieren. Dat werd weer gedaan om de huizenmarkt uit het slop te trekken.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is een besparing voor de overheid meer belasting inkomsten.
10 jaar geleden
Omdat de overheid hoopt dat je dat vrijgekomen geld uitgeeft en omdat je dan ook de in het verleden uitgestelde belasting nu betaalt. Verder hoeven ze in de toekomst jou dat belastingvoordeel niet meer te geven. Verder deden er weinig mensen aan mee en waren daarom de administratieve lasten verhoudingsgewijs hoog.