Hoe kan ik ervoor zorgen, dat er voldoende geld is voor mijn begrafenis?

Ik denk zelf aan ong. 5000 euro vast te zetten op een rekening waarbij het geld pas vrij komt bij overlijden. Verder laat ik geen waardevolle dingen na.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sparen
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had een antwoord gegeven, maar uw leeftijd is te hoog voor deze verzekering (dit zie ik nu pas), vandaar dat ik mijn antwoord heb verwijderd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ytje, nu is onze hele discussie weg maar met jouw oplossing heb je dus geen geld voor een begrafenis als je overlijdt 55 jaar na afsluiten. Niet handig dus! Jij hebt het over een overlijdensverzekering of zo en dat is toch iets heel anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, ik weet ook niet of je hem kan verlengen. Het verschil bij bijv DELA tussen een overlijdensrisico verzekering en een uitvaartverzekering is dat de nabestaande bij DELA een bedrag (bijv. 50.000 euro) krijgt na overlijden binnen maximaal 55 jaar bij overlijdensrisico verzekering. En bij de uitvaartverzekering verzeker je een bepaald bedrag die (vaak) DELA besteed voor de uitvaart.
Ikzelf heb beiden. 50.000 als ik binnen 55 jaar overlijdt, voor nabestaanden (bijv verlies van mijn inkomsten voor hypotheek ed dergelijke) en maximale dekking voor uitvaart.
Hij kan natuurlijk ook een uitvaartverzekering nemen.
De vraagsteller is te oud voor een DELA overlijdensrisico verzekering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt er dus aan hoe oud je bent. Als je 50 bent kun je prima een overlijdens verzekering afsluiten voor 10.000 euro met een looptijd van 55 jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie net dat als je 50 bent een looptijd van 24 jaar max mogelijk is. De premie bedraagt dan 5,30 per maand.
Het is wel een extra zekerheid, voor het geval je wel binnen die tijd overlijdt. Maar achteraf gezien zou een uitvaartverzekering beter zijn, en dan eentje die uitkeert (ook bij dela mogelijk)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat wilde ik al zeggen: als je ouder bent kun je niet zo'n lange looptijd nemen. De gemiddelde vrouw die nu 19 is heeft meer dan 50% kans om daarna nog in leven te zijn en dood gaat ze altijd. Als je het geld voor een begrafenis niet hebt liggen is een verzekering daarvoor veel slimmer. Heb je dat geld dan hoeft dat niet. Wat jij hebt is gewoon niet handig voor de vraagsteller omdat je altijd een keer dood gaat maar met jouw constructie heb je meer dan 50% kans dat je al die tijd voor niets hebt betaald terwijl je WEET dat je eens een begrafenis moet betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja precies vandaar dat ik mijn antwoord verwijdert heb. Een uitvaartverzekering zou beter zijn.
ItisILeClerc
11 jaar geleden
5000 voor een begrafenis is aan de krappe kant
daarnaast betaal je voor grafrechten 2000 voor 20 jaar
en een beetje grafsteen kost ook nog eens 2500-3000

Het beste antwoord

Prima idee hoor.
Je kunt notarieel vast laten leggen dat die 5000 euro voor je uitvaart bestemd is, maar je kunt dit misschien ook aan je partner of een familielid mededelen. Zet het voor diegene dan ook wel zwart op wit.
Zorg er ook voor dat je geen schulden hebt anders heb je kans dat de 5000 euro alsnog opgaat aan andere zaken.

Trouwens: 5000 euro isnet genoeg voor de meest eenvoudige uitvaart. Geen luxe kist, geen hapjes en drankjes na afloop.

Goed plan trouwens om geen uitvaartverzekering te nemen, maar zelf te zorgen voor een budget.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom geen verzekering?
Ik heb een overlijdensrisico verzekering voor 50.000 euro en een uitvaartverzekering voor de hoogste dekking (in mijn geval wordt het geld van de uitvaartverzekering niet uitgekeerd, maar besteed door de verzekering voor mijn wensen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ytje... Een verzekering zal nooit dekkend zijn. Je betaald voor grofgeld maar dat zal je niet terug zien in het besteedbaar bedrag voor de uitvaart. Zijn vaak voornamelijk poliskosten.
Geld reserveren is de meest rendabele optie. Het bedrag groeit en kost je niets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
DELA: Voorbeeld Wat levert het DELA LeefdoorPlan u op?
Jeanine besluit op haar 30e een DELA LeefdoorPlan af te sluiten. Jeanine rookt niet. Ze verzekert tot haar 65e een bedrag van € 60.000 en betaalt hiervoor elke maand € 7,72 premie . Ze overlijdt als ze 50 jaar is. DELA keert haar begunstigden € 60.000 uit. Ze heeft dan in totaal zo’n € 1.850 premie betaald. Dusdat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5000 euro op de bank zetten kost je 5000 euro :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ytje, je moet je echt beter inlezen in de materie, het is een overlijdensrisicoverzekering en als je later dan die datum overlijdt krijg je dus niets en ze berekenen het zo dat die kans best klein is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet ik, maar het is niet zo dat als je doodgaan binnen die tijd dat je dan niet dat bedrag krijgt.

Andere antwoorden (3)

Je kunt inderdaad geld op een rekening zetten. Wel rekening houden met dat een begrafenis nu minder zal kosten dan over 10 jaar. Je kunt natuurlijk ook een verzekering nemen die de kosten van de begrafenis dekt. Of niets doen dan wordt je begraven door het rijk als je geen bezittingen hebt en niemand aanspraak maakt op de erfenis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Of niets doen dan wordt je begraven door het rijk als je geen bezittingen hebt en niemand aanspraak maakt op de erfenis."
Moet jij opletten wie betaald. Wil geen familie van die persoon zijn dan.
Aangezien je een bedrag noemt voor een ingetogen uitvaart is een uitvaartverzekering een goede optie voor jou.
Bij DELA bijvoorbeeld (zie bron) betaal je 25 euro per maand. In de bron kun je zien welke zaken meeverzekert zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou je in godsnaam een verzekering nemen,
als je zelf het geld al hebt om het te betalen?
25 euro per maand dat is toch hartstikke veel geld?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1. Je zadelt nabestaanden niet op met totaal zelf regelen van je uitvaart.
2. Klinkt hard, maar ligt eraan wanneer je doodgaat. Deze prijs is voor 65-jarige. Je betaald als je bijv over 20 jaar overlijdt wel wat meer, maar dan héb je ook wat, namelijk zekerheid dat jouw geld voor jouw uitvaart voor jouw uitvaart besteeds wordt.
Zou leuk zijn als je doodgaat op het moment dat je een schuld hebt, en die 5000 of deel ervan gaat weg. Dan zitten je nabestaanden met de gebakken peren.
Als je je nabestaanden zo in onzekerheid wilt laten zitten, zorg dan nergens voor ;)
Op zich kan dit, maar vergeet niet dat bij een overlijden bankrekeningen geblokkeerd gaan worden. Uit eigen ervaring kan dit 3 weken duren.
Dit dien je dus dan goed geregeld te hebben zodat degene die je uitvaart moet verzorgen en betalen wel op tijd bij die rekening kan komen.
Een van de goedkoopste begrafenissen is cremeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je laatste zin klopt niet. Een crematie is geen begrafenis. Een crematie is een uitvaartsvorm.
Verder goed antwoord.