Zijn er mogelijkheden om de grondslag waarover 1.2% heffing over spaargeld betaalt moet worden, omlaag te krijgen? Bijv. Geld uitlenen aan....?

Is geld lenen aan onze minderjarige kinderen een optie?
Oudste kind wordt 18 jaar in dec.2012.

We willen een andere woning, maar de aankomende jaren lijken niet aantrekkelijk om zelf te verkopen.
De laatste 6 maanden hadden we geen enkele bezichtiging.

Hartelijk dank voor uw reactie!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sparen
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat heeft een andere woning met de vraag te maken? Je kan niet in de toekomst kijken. Het kan ook de komende 10 jaar nog slechter worden en blijven.
Een prijsdaling is trouwens positief als je naar een groter huis wilt.

Het beste antwoord

Als je het geld verder niet wilt schenken is de enige optie het te investeren in bepaalde maatschappelijke beleggingen. In 2011 was de maximale vrijstelling €55.476. Let op: met z'n tweeën is dat het dubbele. Bovenop de vrijstelling krijg je ook nog een extra heffingskorting van nu 1% van dat bedrag. Overigens lijkt het erop alsof deze regeling op de schop gaat, maar ik kan niet helemaal vinden wat het nou zou worden (ik geloof een afbouw van de extra heffingskorting in 4 jaar).

Mijn advies is overigens om niet te beleggen. Als het geld binnen 3-5 jaar gebruikt gaat worden voor een nieuw huis dan staat het veel veiliger op een spaarrekening. Controleer ieder half jaar of je nog de hoogste spaarrekening hebt.

Een alternatief is om het 'teveel' aan spaargeld extra af te lossen op de hypotheek. Hiervoor geldt wel dat jullie goed moeten controleren of dit wel boetevrij of met een lage boete kan. Het heeft natuurlijk alleen zin als de besparing van de rente en de aflosboete lager is dan de 1,2% die je de komende 5 jaar zou moeten betalen. Doe dit overigens alleen als jullie pas het volgende huis willen kopen als jullie het huidige verkocht hebben. Overleg met de hypotheekadviseur of dit een verstandige keuze is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Nielx schreef:
Als je het geld verder niet wilt schenken is de enige optie het te investeren in bepaalde maatschappelijke beleggingen. -----------------------------------------------------------
De enige optie? Dat is wel erg kort door de bocht geadviseerd. Een financieel adviseur kan hier nog wel wat meer over zeggen hoor. Maatschappelijke beleggingen tellen niet mee voor Box 3. Er is dus 1,2% belastingwinst. Dit blijft ook zo. Maar de extra korting van 1,3% wordt in 4 jaar afgebouwd: te beginnen in 2011. Een link met de juiste inormatie hierover:
http://www.elsevierfiscaal.nl/fiscaal-actueel/nieuws/nieuws/1187/afbouw-korting-groen-beleggen-in-stappen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien wat streng geformuleerd, maar als de vraagstellers zelf beschikking tot het geld willen houden is dit de enige reële manier om het in box 3 te laten 'onderduiken'. Investeren in durfkapitaal lijkt me geen optie vanwege het hoge risico. Een verplaatsing naar box 1 door afbetaling van de hypotheek is wat mij betreft ook een optie, maar dat is wel afhankelijk van de hypotheekvorm en de boetes die erop staan. Er zijn natuurlijk altijd andere manieren te bedenken maar je gaat dan risico's lopen die je eigenlijk niet wilt lopen met geld dat je denkt binnenkort nodig te hebben. Je moet je dan toch gaan bedenken hoeveel risico je wilt lopen voor een besparing van 1,2%. Tenzij ik natuurlijk iets over het hoofd zie, maar dat zie ik wel in jouw antwoord verschijnen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk dank voor jullie meedenken!

Andere antwoorden (3)

De vordering die je als ouders hebt op het aan de kinderen uitgeleende geld tellen mee voor het vermogen in box 3.
Daarentegen kunnen de kinderen het weer aftrekken als lening.

Met andere woorden: Je komt er niet aan onderuit om er toch 1,2% over te betalen.

Toegevoegd na 37 seconden:
Vraagje tussendoor: Heb je je gebruikersnaam 'zeeuw' uitgekozen n.a.v. deze vraag? ;-)
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Het 1e antwoord is maar gedeeltelijk juist.
De vordering blijft eigendom, moet dus gewoon aangegeven worden als vordering in Box 3 - juist. NB: het uitlenen van geld aan een minderjarig kind is belastingtechnisch flauwe kul. Je leent dan eigenlijk aan jezelf uit, want spaargelden / schulden van minderjarige kinderen behoren de ouders toe tot het kind 18 jaar is . Pas als het kind meerderjarig is, is het spaargeld / de schuld van hem / haar. Ouders hebben erdan geen zeggenschap meer over. ------------------------------------------------------------
Het vervolg van het antwoord van TS is geheel onjuist. Hoezo - kinderen de schuld aftrekken als lening ???????
De rente over de schuld is uitsluitend aftrekbaar als er sprake is van een zogenaamde 'familibanklening' - ouder leent geld aan kind om een huis (gedeeltelijk) te kopen. Of: de ouder verstrekt de lening / hypotheek aan het kind, bijvoorbeeld tbv woningverbetering. Maar dat is hier toch helemaal niet aan de orde? Algemeen: dat de rente die betaald moet worden over een schuld aftrekbaar is, is sinds 2001 niet meer van toepassing.
De schuld zelf kan wel aangegeven worden in de aangifte. Opnemen in Box 3. ------------------------------------------------------------
De laatste opmerking is volgens mij niet relevant en niet van toepassing (andere case)
U heeft kennelijk wat vermogen – spaargeld. En u wilt een route om niet teveel belasting Box 3 te hoeven betalen. Het eenvoudigste advies is om het spaargeld consumptief te besteden: auto / jacht. Geld kwijtraken is niet zo moeilijk.

Mar dit zal niet de bedoeling zijn. U heeft uw huis te koop gezet, maar het wil nog niet vlotten met de verkoop. ALS er overwaarde is op de woning, heeft u bij verkoop van uw huis mogelijk een 'probleem'. Als deze overwaarde niet wordt besteed in de nieuwe woning kunt u (een deel van ) de hypothecaire rente niet meer in aftrek brengen.
Het is natuurlijk ook mogelijk om uw spaargeld kwijt te raken door dit (voor een groot deel) te steken in de nieuw aan te kopen woning. Maar dan is slechts een deel van de hypotheekrente aftrekbaar.

U zou ook minimaal 3 jaar kunnen gaan wonen in een huurwoning. Dan vervalt de bijleenregeling en kan weer maximaal geleend worden met volledige aftrek van de betaalde hypothecaire rente.

Financieel advies is meestal maatwerk. Via goeievraag is hoogstens een eerste orientatie mogelijk. Gezien uw vraagstelling lijkt het me zeer verstandig om op korte termijn een financieel adviseur te raadplegen. Of een hypotheekadviseur, die weten ook wel wat van geld. De laatste regels van het advies van nielx hierboven onderschrijf ik dus volledig.
12 jaar geleden
Er zijn diverse mogelijkheden, maar helaas zonder spectaculaire grootse resultaten.
U kunt met uw zorgverzekering afspreken dat u de jaarpremie 2013 (en steeds voor de daarna volgende jaren) in december voor een heel jaar vooruit betaalt, niet door incasso maar met een acceptgiro die u uiterlijk 15 december ontvangt. Voor u, uw partner en uw meerderjarig kind. Levert echt een fantastisch rendement op t.o.v. maandbetaling, namelijk 3 % korting door de zorgverzekering bij jaarbetaling en 1,2 % van de fiscus. Samen 4,2 % voor een betaling die u gemiddeld 5,5 maanden naar voren schuift. Waar vind je rendement van ruim 4 % in minder dan een half jaar?

U kunt uw eventuele onderhoudsbijdrage of een beloning aan uw dan 18 jarige kind voor geleverde prestaties (omschrijving naar verkiezing) eind december schenken. De eerste € 2.000 per jaar is vrij van schenkingsrecht.

Als u geld leent aan uw meerderjarig kind dan verdwijnt het geld uit uw banktegoeden maar de lening komt weer naar voren onder vorderingen (tenzij u weet dat u het geld niet terugkrijgt maar dan is het een schenking).
Het meerderjarig kind heeft ruim € 20.000 vrijstelling dus hij/zij heeft voorlopig geen last van box 3-heffing.

Als u als verkoper van een huis met de verkoper van het door u gewenste huis een afspraak maakt om allebei wat te laten vallen op de vraagprijs dan komt de markt daardoor in beweging (zie NVM-initiatief met het "treintje", informeer bij de makelaar)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Vooruitbetaalde ziektekostenpremie: Hajete schrijft: Waar vind je rendement van ruim 4 % in minder dan een half jaar? ik denk dat hajete hier een denkfout maakt. Rentevoordeel is 4,2%. Dit voordeel moet je niet verdubbelen (4,2% rendement voor een half jaar) maar halveren. Immers: de nog niet betaalde maandpremies blijven op de spaarrekening staan. Dat varieert van 1 maand tot 11 maanden. Gemiddeld: 6 maanden rente van de maandbedragen indien niet wordt vooruitbetaald. Derhalve maximaal 2,1 % winst in geval van vooruitbetalen. Toch al gauw met basisverzekering en aanvullende verzekering een voordeel van circa € 30 tot € 40 p.p.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fisbel heeft een punt, maar er is m.i. geen sprake van een rentevoordeel/.
Er is een voordeel van 3 % lagere premie.
Er is een voordeel van 1,2 % belastingbesparing. Er is daartegenover een nadeel dat je de premie gemiddeld 5,5 maanden eerder betaalt.
[(0 maanden + 11 maanden) /2]; uitleg: maandpremie betaal je vooruit, beginnende op 1 januari en de laatste maandtermijn op 1 december. Je moet de jaarbetaling financieren ofwel je mist 5,5 maand rente. Welke rentevoet je daarvoor rekent is arbitrair, maar bij een spaarrente van 2,5% per jaar is dat 1,15% in 5,5 maanden.
Contant maken betekent namelijk dat je alle mutaties naar hetzelfde tijdstip moet berekenen. Daarbij zijn er somtijds nog andere voordelen:
- Het prettige is dat je minder belasting in box 3 betaalt.
- Dat je verzamelinkomen 4% van de vooruitbetaalde jaarpremie lager is. Het verzamelinkomen is een toets voor bij voorbeeld zorgtoeslag.
- Dat je daardoor in sommige gevallen mogelijk € 739 ouderenkorting, dus dat bedrag aan belastingbesparing binnenhaalt.
- Daarnaast, soms tot € 330 euro belastingbesparing in box 3 binnenhaalt (1,2% van € 27.516).
fisbel
12 jaar geleden
€ 27.516 is de extra toeslag heffingsvrij vermogen 65+ van 27516. Deze extra toeslag wordt gegeven als het inkomen van de 65-plusser lager is dan € 14.062 - Box 1. Maw: verkeerde conclusie helaas hajete. De vooruitbetaalde ziektekostenpremie vermindert niet het inkomen box 1, maar het (fictief) inkomen Box 3. Dit inkomen box 1 is bepalend voor de evtl. ouderentoeslag van € 27.516 (of € 13.578) Het belastingvoordeel blijft dus relatief gering en zeker geen € 330. En we drijven nu toch wel steeds verder af van de oorspronkelijk vraag. Met het gevaar dat de hoofdzaken niet meer in beeld zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
V.w.b de basis voor hoger heffingvrij vermogen box 3 is je opmerking juist.
Voor de rest zijn het allemaal belastingbesparende maatregelen waar vraagstellers iets aan kunnen hebben. Inclusief premie- en rentevoordeel.Die mensen zitten wat knel en door de vraag uitgebreid te beantwoorden kun je hen en anderen misschien een stukje op weg helpen,ook al weet de vraagsteller niet van de hoed en de rand.
Volgens mij is 1,2 % van € 27.516 momenteel € 330.
Ook schenkingen kunnen helpen.