Mijn ouders hebben voor mij bij mijn geboorte een spaarrekening geopend die vrij komt als ik 16 ben is het geld dan nu officieel van mij?

Het gaat om ongeveer 10000 euro en ik ben niet van plan om het er af te gaan halen (alleen binnen kort voor mijn rijbewijs waar ik toestemming voor heb) ben alleen nieuwgierig

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sparen
2.6K

Antwoorden (6)

Volgens mij pas op je 18e is het echt pas van jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het geld is wel van jou. Maar je bent nog niet handelingsbevoegd. Als je ouders het niet eens zijn met een koop (waarbij het bedrag dat je uitgeeft niet binnen je leeftijdsnormen past) kunnen zij nog zorgen dat de koop ongedaan wordt gemaakt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bijvoorbeeld je wil een scooter kopen á €1500,-. Dit is voor een 16 jarige behoorlijk veel geld. Je ouders kunnen dus terug gaan naar de koper en die moet de scooter terug nemen voor die €1500,-

Vereiste is overigens wel dat de rekening op jouw naam staat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan iemand de negatieve duimpjes toelichten aub
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord zeker als je met handelingsbevoegd handelingsbekwaam bedoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar twijfelde ik ook over tussen bevoegd en bekwaam. Ik dacht het goede gekozen te hebben maar schijnbaar niet. Bedankt voor de verbetering
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bevoegd is goed ; dat betekent dat je het MAG.
Bekwaam betekent dat je er (verstandelijk) toe IN STAAT bent. Dat ka neen zestienjarige prima zijn, maar dan is-ie nog niet bevoegd.
Sowieso het antwoord is duidelijk ; de minnetjes lijken me van een paar hebberige (nog niet)zestienjarigen die zichzelf al rijk hebben gerekend. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen, als je in NL jonger dan achttien jaar bent, dus minderjarig, dan ben je niet handelingsbekwaam. Dat heet nu eenmaal zo en moet je niet uit elkaar trekken. Het betekent dat je bevoegd bent om rechtshandelingen te verrichten.
Zo mag je als minderjarige bij voorbeeld geen eigen bedrijf beginnen tenzij je van de kantonrechter handlichting hebt gekregen. Handlichting betekent dat je bepaalde bevoegdheden krijgt als ware je meerderjarig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
even van wiki: Minderjarigen Volgens artikel 1:234 BW zijn minderjarigen handelingsbekwaam, mits zij met toestemming van hun wettelijke vertegenwoordiger handelen en voor zover de wet niet anders bepaalt. De toestemming wordt verondersteld te zijn verleend aan de minderjarige, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten. Via de kantonrechter kan een zestien- of zeventienjarige verzoeken de bevoegdheid tot het verrichten van rechtshandelingen van meerderjarigen te verkrijgen. Dit heet handlichting (zie artikel 1:235 BW). dus iedereen jonger dan 18 jaar mag alles dat door de maatschappij als normaal wordt beschouwd en nog veel meer maar dan met toestemming van hun wettelijk vertegenwoordiger ( dat is in NL niet altijd de ouders! ) Handelingsbevoegd is iemand in het zakelijk verkeer, bv. een inkoper in handelingsbevoegd tot het doen van aankopen tot een bedrag van maximaal €n
Volgens mij vanaf je 18e is het geld officeel van jouw.
Voor meer informatie neem contact op met de bank.

Bij het openen van de rekening hebben je ouders aangegeven waneer jij zelf bij het geld kunt.
Meestal is dat 18 maar vraag je ouders voor meer informatie.
En neem contact op met de bank.

Je hoeft niet per se 18 te zijn om bij het geld te komen.
Als je ouder/verzorger toestemming geeft kan je geld eraf halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je ouders vinden dat je het mag hebben dan is het van jou. Zolang dat niet het geval is is het van je ouders.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist, +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je ouders nog kunnen bepalen of het van jou is dan ben je niet zelfstandig bevoegd.
Dus is het geld niet jouw volledige eigendom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigendom en bevoegdheid zijn 2 verschillende zaken binnen het minderjarigenrecht.
Het bedrag is van jou en altijd van jou geweest. Je mag er alleen nog niet 'aanzitten'. Ik geloof dat het na je 18e wel mag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uit ervaring:

Op zijn 15e liep de florijnenvloot van mijn zoon af, het vrijgekomen bedrag werd gestort op een andere spaarrekening op ZIJN naam. Hij kan er geen gebruik van maken zonder mijn toestemming.
Ik heb er ook voor gekozen om die spaarrekening niet zichtbaar te maken voor mijn zoon.

Kortom, het geld staat wel op zijn naam, hij weet het niet en hij kan er niet zomaar aankomen.

Er zijn ook andere keuzes natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is m.i. een illustratieve vergelijking maar geen antwoord op de vraag.
Dit geld telt mee bij de belastingaangifte van de ouders en is bij hen belast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt, tot zijn 18e betaal ik nog belasting over de rente en als het even slecht uitkomt ook nog vermogensbelasting.
maar mijn antwoord blijft dat het de ouders zijn die de beslissing nemen, of je nou wil of niet. ik heb er ook voor gekozen om het niet te vertellen om "gezeik" te voorkomen.
fisbel
12 jaar geleden
Over de rente betaalt u echt geen belasting hoor. Dat moest wel toen de Wet IB-inkomstenbelasting 1964 nog van kracht was. Maar sinds 2001 hoeft de rente niet meer te worden opgegeven. Wel wordt de rente bijgeschreven op uw rekening. En als daarme het saldo per 1 januari wordt beinvloed moet er over dit bedrag in Box 3 belasting worden betaald.
Als er € 100 rente is, is dat € 1 belasting.