Waarom is de Rabobank wettelijk verplicht te vragen wat je gaat doen met een groot bedrag dat je opneemt ?

Ik heb dit al diverse keren gehoord en ook zelf meegemaakt,heel vreemd het is toch je eigen geld.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sparen
2.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze kunnen het vragen,maar volgens mij ben je niet verplicht om hier een antwoord op te geven want dit is privè.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan toch zeggen dat je het liever thuis bewaard omdat de banken er een zooitje van maken en je ze dus niet vertrouwd!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha,dat is een goeie wasgetekend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij is het een klein stukje zorg. Stel je voor als iemand je dwingt om hem/haar een grote som geld te betalen, dan zou je het kunnen zeggen tegen de medewerker. Denk niet dat dit ooit gebeurt, maar volgens mij zit dat er achter.

Het beste antwoord

Dit is waarschijnlijk de manier waarop de Rabobank het cliëntenonderzoek uitvoert in het kader van de meldplicht voor ongebruikelijke transacties. Financiële instellingen zijn verplicht om verdachte transacties of ongebruikelijke transacties te melden. Deze meldplicht is een middel om witwassen op te sporen en geldstromen voor terroristische doeleinden te traceren.

"Financiële instellingen die hun cliënten doorlichten, herkennen de risico’s op misbruik sneller. Daarom is het cliëntenonderzoek een belangrijk middel om witwassen en terrorismefinanciering te voorkomen en criminele of terroristische geldstromen te traceren.

Clientenonderzoek door financiële instellingenEen financiële instelling is verplicht om een cliëntenonderzoek uit te voeren als:

de instelling een zakelijke relatie aangaat met de cliënt;
de instelling een transactie verricht voor de cliënt van ten minste €15.000, of meerdere transacties waartussen een verband bestaat en die een gezamenlijke waarde hebben van ten minste €15.000;
er indicaties zijn dat de cliënt betrokken is bij witwassen of financieren van terrorisme;
de instelling twijfelt aan de betrouwbaarheid van eerder verstrekte gegevens van de cliënt;
de instelling ander aanleidingen ziet om een onderzoek uit te voeren.
De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terorisme (Wwft) schrijft niet voor hoe een instelling het cliëntenonderzoek moet doen. Alleen tot welk resultaat het onderzoek moet leiden.

Identificatieplicht voor financiële instellingen
Belangrijk onderdeel van het cliëntenonderzoek is identificatieplicht. Instellingen moeten naast de identiteit van de klant ook de uiteindelijke belanghebbende vaststellen. Dit houdt in dat als, bijvoorbeeld, een rechtspersoon zaken wil doen, de instelling eerst moet controleren wie de feitelijke bestuurder is of wie het aandelenkapitaal bezit. Een crimineel kan zich dus niet meer zomaar verschuilen achter een rechtspersoon."