Kan ik het geld dat ik van mijn moeder erf als ze overlijdt aan de 3 zonen van mijn zus geven?
In 2014 is mijn zus overleden. Zij liet drie zonen achter welke al in de 20 – 30 zijn.
De afgelopen jaren ben ik te lang blijven hangen in werk zoeken (perfecte job willen) en geraakte ik daardoor financieel in de knoei. Mijn moeder heeft van haar spaargeld me een aantal keren geholpen, zodat ik vooruit kon.
Nu zit ik met een vraag. Mijn moeder is ook al op leeftijd en ik zit dus in mijn maag met het geld dat ik gekregen heb van haar.
Mocht mijn zus nog geleefd hebben dan is het logisch dat als ik wat krijg, zij ook wat krijgt, maar nu zij zelf er niet meer is, dan denk ik:
Als mijn moeder komt te overlijden, is het dan niet ethisch correct dat ik het gekregen geld van mijn moeder (wat ik nu niet heb en daar hangt een stukje mijn beslissing aan vast nl. mijn appartement verkopen), dat bedrag aan de drie zonen geef van mijn zus?
Wat vinden jullie hiervan? Het gaat mij hier niet om wat de wet zegt, wel om wat moreel en ethisch correct is.
Nu is er in principe 50.000 voor jou en 50.000 voor de 3 zoons van je zus samen.
Als jij al 10.000 euro hebt ontvangen, is er nog 90.000 euro erfenis te verdelen. Daarvan is dan 40.000 voor jou en 50.000 voor de 3 zoons. Uiteraard is het aan je moeder om te bepalen hoe zij haar erfenis wil verdelen. Zij kan ook in haar testament opnemen dat jullie alle 4 evenveel krijgen, of dat jij in je eentje (bijna) alles krijgt. Of dat haar kleinkinderen bijna alles krijgen. Het meest ethisch is naar mijn idee om dingen in overleg te doen en niet voor een ander te willen bepalen.
Erfbelasting is anders dan schenkbelasting. Als jij eerst erft (en daar belasting over betaalt) en daarna geef je een flink deel weg, dan moet daar schenkbelasting over betaald worden.
Het beste is om met je moeder te overleggen dat ze het op de juiste manier in haar testament opneemt.
Praat eens open met je moeder.
Nu kan het nog. Is het op een dag zover, dan is de wet aan de beurt.
Dan kun je dan beslissen hoe je je er verder bij voelt. Zaken veranderen per dag. En, ik hoop het niet, ook jij kunt eerder gaan dan je moeder.
Ben je nu voor niks aan het denken.
Als er 2 kinderen zijn/waren, is dat dus een kwart van de totale erfenis. Maar dat gaat alleen op bij onterving van 1 van de kinderen. Daar is helemaal geen spraken van in de situatie van jw81. Als de kinderen / kleinkinderen niet worden onterfd kan er in het testament wel worden opgenomen dat de erfenis anders verdeeld moet worden. Juist als één van de kinderen nog een geldlening heeft lopen die uit de erfenis afgelost moet worden, is dat heel gebruikelijk. Feitelijk heeft ieder dan recht op zijn eigen deel van de erfenis, maar de lening van de ouder aan het kind kan daarin worden verrekend, waardoor de één dus meer erfenis ontvangt dan de ander. In deze vraag is het niet duidelijk of jw81 een lening heeft bij zijn moeder, of dat het een schenking is geweest.
Dat geld heb je gekregen om uit de problemen te komen - hoe ethisch is het dan om weer in de problemen te komen, door je huis te verkopen? Dat lijkt me tegen de wens van je moeder.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.