Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik het geld dat ik van mijn moeder erf als ze overlijdt aan de 3 zonen van mijn zus geven?

In 2014 is mijn zus overleden. Zij liet drie zonen achter welke al in de 20 – 30 zijn.

De afgelopen jaren ben ik te lang blijven hangen in werk zoeken (perfecte job willen) en geraakte ik daardoor financieel in de knoei. Mijn moeder heeft van haar spaargeld me een aantal keren geholpen, zodat ik vooruit kon.

Nu zit ik met een vraag. Mijn moeder is ook al op leeftijd en ik zit dus in mijn maag met het geld dat ik gekregen heb van haar.

Mocht mijn zus nog geleefd hebben dan is het logisch dat als ik wat krijg, zij ook wat krijgt, maar nu zij zelf er niet meer is, dan denk ik:

Als mijn moeder komt te overlijden, is het dan niet ethisch correct dat ik het gekregen geld van mijn moeder (wat ik nu niet heb en daar hangt een stukje mijn beslissing aan vast nl. mijn appartement verkopen), dat bedrag aan de drie zonen geef van mijn zus?

Wat vinden jullie hiervan? Het gaat mij hier niet om wat de wet zegt, wel om wat moreel en ethisch correct is.

4 maanden geleden
in: Lenen
Thecis
4 maanden geleden
Het is ethisch correct als de zaken eerlijk verdeeld worden. De wet schrijft dit eigenlijk ook gewoon voor dus in dit geval vind ik dat wat moreel en ethisch correct is ook hetgeen is wat de wet zegt.
ronron1212
4 maanden geleden
Je zonen van je zus zullen het erfdeel van hun moeder erven als jouw moeder overlijd. Jij erft dus gewoon de helft.
Abcde
4 maanden geleden
Waarom stel je deze vraag niet aan je moeder?
Ikhebgeenidee
4 maanden geleden
"om wat moreel en ethisch correct is. " Dat lijkt me vooral een keuze van jezelf. Niet van/aan ons.
Inekez1
4 maanden geleden
Overleg eens met je moeder. Misschien heeft zij buiten jouw weten om ook wel eens geld aan je zus(of aan haar kinderen) gegeven. Zij kan ook gewoon in haar testament opnemen dat jij al een soort voorschot op de erfenis hebt ontvangen. Stel, er was 100.000 euro erfenis te verdelen. Normaal gesproken zou dan 50.000 voor jou en 50.000 voor je zus zijn.
Nu is er in principe 50.000 voor jou en 50.000 voor de 3 zoons van je zus samen.
Als jij al 10.000 euro hebt ontvangen, is er nog 90.000 euro erfenis te verdelen. Daarvan is dan 40.000 voor jou en 50.000 voor de 3 zoons. Uiteraard is het aan je moeder om te bepalen hoe zij haar erfenis wil verdelen. Zij kan ook in haar testament opnemen dat jullie alle 4 evenveel krijgen, of dat jij in je eentje (bijna) alles krijgt. Of dat haar kleinkinderen bijna alles krijgen. Het meest ethisch is naar mijn idee om dingen in overleg te doen en niet voor een ander te willen bepalen.
ronron1212
4 maanden geleden
@Inekez1 kinderen kun je niet onterven zij hebben altijd recht op het legitieme portie.
crispy
4 maanden geleden
Je kan alles weggeven, maar laat je daarbij goed adviseren over de te betalen belasting. Bij een erfenis praat je tegenwoordig, als er een woonhuis bij betrokken is, al snel over € 400.000. Dat hoeft natuurlijk niet precies zoveel te zijn, maar ik bedoel dat het vaak gaat om forse bedragen.
Erfbelasting is anders dan schenkbelasting. Als jij eerst erft (en daar belasting over betaalt) en daarna geef je een flink deel weg, dan moet daar schenkbelasting over betaald worden.
Het beste is om met je moeder te overleggen dat ze het op de juiste manier in haar testament opneemt.
tinus1969
3 maanden geleden
@jw1981 gaat dit om Nederland of België?
KleinDuimpje
3 maanden geleden
Je leeft nu.
Praat eens open met je moeder.
Nu kan het nog. Is het op een dag zover, dan is de wet aan de beurt.
Dan kun je dan beslissen hoe je je er verder bij voelt. Zaken veranderen per dag. En, ik hoop het niet, ook jij kunt eerder gaan dan je moeder.
Ben je nu voor niks aan het denken.
Inekez1
3 maanden geleden
@ronron, kinderen kun je wel onterven, maar ze hebben dan inderdaad alsnog recht op hun legitieme portie.
ronron1212
3 maanden geleden
@Inekez1 dat legitieme portie is dus ongeveer gelijk aan een kindsdeel. Dus moeder kan haar testament niet zo maar aanpassen zoals jij beweerd.
Inekez1
3 maanden geleden
Legitieme portie is de helft van het kindsdeel. Dus niet 'ongeveer gelijk'.
Als er 2 kinderen zijn/waren, is dat dus een kwart van de totale erfenis. Maar dat gaat alleen op bij onterving van 1 van de kinderen. Daar is helemaal geen spraken van in de situatie van jw81. Als de kinderen / kleinkinderen niet worden onterfd kan er in het testament wel worden opgenomen dat de erfenis anders verdeeld moet worden. Juist als één van de kinderen nog een geldlening heeft lopen die uit de erfenis afgelost moet worden, is dat heel gebruikelijk. Feitelijk heeft ieder dan recht op zijn eigen deel van de erfenis, maar de lening van de ouder aan het kind kan daarin worden verrekend, waardoor de één dus meer erfenis ontvangt dan de ander. In deze vraag is het niet duidelijk of jw81 een lening heeft bij zijn moeder, of dat het een schenking is geweest.
ronron1212
3 maanden geleden
@Inekez1 dus je reactie klopt dus niet helemaal over het onterven. Ik heb jouw verdere uitleg en verklaringen niet nodig misschien de vraagsteller wel dus
ronron1212
3 maanden geleden
@Inekez1 als er sprake is van een lening of schenking lijkt het juridisch gezien wel beter daar een notariële akte van te hebben die is dan geldig bij het testament als dat ten uitvoer wordt gebracht
teusvh
3 maanden geleden
Bij het verdelen van de erfenis kan rekening worden gehouden met schenkingen die bij leven al aan een van de erfgenamen is gedaan. Bewijzen daarvan komt pas aan de orde als een van de erfgenamen het daar niet mee eens is (het bedrag). Controleer wel welk effect dat eventueel heeft op de erfbelasting. Als het geen al te grote bedragen betreft kun je overigens ook geld aan je neven geven zonder dat de belastinginspecteur alles hoeft te weten.
tinus1969
3 maanden geleden
‘ Als mijn moeder komt te overlijden, is het dan niet ethisch correct dat ik het gekregen geld van mijn moeder (wat ik nu niet heb en daar hangt een stukje mijn beslissing aan vast nl. mijn appartement verkopen), dat bedrag aan de drie zonen geef van mijn zus?’
Dat geld heb je gekregen om uit de problemen te komen - hoe ethisch is het dan om weer in de problemen te komen, door je huis te verkopen? Dat lijkt me tegen de wens van je moeder.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Het hangt er uiteraard vanaf of je moeder een testament heeft op laten maken of niet. Als er geen testament is, dan gelden de wettelijke regels.
In dat geval hoef jij het geld, dat je bij het overlijden van je moeder erft, niet met de zonen van je overleden zus te delen (je neven). Ook niet om ethische redenen.
Als je moeder komt te overlijden hebben je neven al door de wet recht op een deel van de erfenis. Als een ouder komt te overlijden (als laatste van de ouders als er sprake is van een huwelijk), dan wordt de erfenis in gelijke delen verdeeld over de kinderen. Als één van de kinderen al eerder is overleden, dan gaat er in eerste instantie toch een gelijk deel van de erfenis naar dit overleden kind, maar vervolgens gaat dit deel, in gelijke delen, naar zijn of haar kinderen. Dit noemt men plaatsvervulling.
Je zegt niet of je alleen een zus had of nog meer broers of zussen hebt. Maar als je alleen een zus had, dan heb jij bij het overlijden van je moeder recht op de helft van de erfenis. De andere helft zal verdeeld worden over de zonen van je overleden zus.
Als je daarnaast toch nog geld wilt geven aan je neven, dan kan dat uiteraard. Dat is dan een schenking. Voor 2025 is een bedrag van 2690 euro vastgesteld, dat je belastingvrij kunt schenken aan iemand anders dan je eigen (stief)kinderen). Dit bedrag wordt ieder jaar opnieuw vastgesteld.
(Lees meer...)
3 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing