Waar komt het geleende geld van de bank vandaan?

Als je geld leent van de bank, waar halen zij dat dan weer vandaan? Het gaat vaak om echt hoge bedragen.

2 jaar geleden
in: Lenen
2.2K
SentWierda
2 jaar geleden
Het is (onder andere) een wisselwerking, al eeuwenlang. Er wordt geld geleend van de bank en er zijn ook mensen de hun spaargeld naar de bank brengen.
teusvh
2 jaar geleden
Haha, dat is dus wat veel mensen denken, en de banken ons willen laten denken. Dat uitgeleend geld gewoon het spaargeld van iemand anders is. Maar zo zit de wereld niet in elkaar natuurlijk Waar komt dat gespaarde geld dan immers vandaan?
De centrale bank drukt gewoon briefjes, alhoewel dat tegenwoordig vaak niet meer is dan cijfers in de computer. Elke bank mag dat ook doen, maar wel tot een maximaal percentage van hun eigen vermogen. Alle geld is per definitie een schuld, die alleen maar groter wordt vanwege de rente die betaald moet worden. Overigens is het beter om te spreken over fiat-geld, omdat het hele systeem is gebaseerd op het vertrouwen dat die briefjes morgen ook nog waarde hebben. Maar is in feite gecreeerd uit 'thin air'. Het echte geld is goud en zilver en zo, dat heeft een intrinsieke waarde. Dat verklaart ook waarom de prijzen van edelmetalen direct omhoog gaan als de banken in moeilijkheden komen. Googel eens op: "hyperinflatie".

Antwoorden (2)

Als een bank niet voldoende geld kan vrij maken lenen ze van de Nederlandse bank tegen lage rente en lenen het uit tegen hogere rente.ingelegd geld is meestal al weer belegd .
2 jaar geleden
Het geld zoals bijvoorbeeld voor een hypotheek is fictief. Dit wil zeggen dat er simpelweg een reeks cijfers (geldbedrag) aan uw naam wordt gekoppeld. Het bedrag moet dan binnen afgesproken tijd, inclusief rente worden voldaan.
Het geleende geld is dus niet tastbaar maar fictief.