Kan je een betalings regeling treffen je rood staat ?

Ik sta op ditmoment 1000 euro rood
Heb een studenten krediet
Maar wil hier vanaf heb gebeld na ing en die konden mij niet duidelijk alles uiTleggen ik heb hier wel over gelezen dat het kan maar wil ervaring horen van mensen die eerder rood hebben gestaan of die het konden omzetten in een schuldt dat ze via 50 of 100 euro per maand in paar maanden alles konden aflossen zonder dat ze de krediet houden bij ing zetten ze dat ze het zelf konden aanvullen dat ik weer positief stond en zo maandelijks kon afbetalen maar dat was iemand van de klantenservice niet iemand van incasso dus weet niet of ik haar ervaring voor waarheid aan moet nemen ik hoop dat ik wat meningen hoor en wat ervaring hier over .

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Lenen
2.3K

Antwoorden (1)

Je staat rood bij de bank. Dit is al een schuld bij de bank. Die kun je niet zomaar omzetten in een andere schuld.

En echt, er is niemand die ergens een lening (schuld, rood staan of in welke vorm dan ook) heeft van 1000 euro en dan met een paar keer 100 euro betalen alles heeft afgelost. Daarvoor zul je toch minstens 10 x 100 euro moeten betalen, en dan de rente er nog bij.

De rente op roodstaan bij een studentenrekening van de ING is relatief laag (7,2%) vergeleken met andere vormen van geld lenen (voor een bedrag van 1000 euro vaak tussen 9 en 14%). Dus al zou je het wel kunnen overzetten in een andere leenvorm, schiet je daar niet echt iets mee op.

Als jij 100 euro per maand wil aflossen aan je schuld, dan moet je gewoon zorgen dat je per maand 100 euro minder uitgeeft dan wat er binnenkomt op je rekening. Dus niet klakkeloos geld blijven uitgeven tot het 'op' is (tot de pinautomaat zegt dat je je maximum van 1000 rood staan hebt bereikt). Vooruit berekenen hoeveel je per maand nodig hebt voor je noodzakelijke uitgaven, uitrekenen hoeveel er dan overblijft voor eten / drinken / uitgaan / kleding / leuke dingen doen en zorgen dat je zo snel mogelijk die 1000 euro hebt afgelost. Met 100 euro per maand zal dat ongeveer 11 maanden duren.

En daarna moet je hetzelfde blijven doen om ervoor te zorgen dat je niet ongemerkt toch weer rood gaat staan. Dat heet 'leren omgaan met geld' en ook dat moet een mens leren. Je studententijd is een prima tijd om dit te leren.