Waardoor kan de regering bepalen dat je een hogere hypotheek kan krijgen?

De hypotheek krijg je toch van de bank en die bepaald toch de hoogte.?!

Alleenstaanden kunnen volgend jaar een hogere hypotheek krijgen dan nu, meldt minister Hugo de Jonge (Wonen). Wie van hen meer dan 28.000 euro per jaar verdient, mag 16.000 euro meer lenen. Zij krijgen meer ruimte, omdat zij in verhouding lagere vaste lasten hebben dan wanneer zij samenwonen met iemand, is de redenering van onder meer het Nibud.

https://www.taxlive.nl/nl/documenten/nieuws/hogere-hypotheek-voor-alleenstaande-en-energiezuinig-huis-in-2024/#:~:text=Hogere%20hypotheek%20voor%20alleenstaande%20en%20energiezuinig%20huis%20in%202024&text=Alleenstaanden%20kunnen%20volgend%20jaar%20een,mag%2016.000%20euro%20meer%20lenen.

5 maanden geleden
in: Lenen
TurfGraver
5 maanden geleden
De overheid bepaald de regels.
Als het aan de bank zou liggen mag je je hele inkomen gebruiken als aflossing en dus hoogte van hypotheek.
Bordensteker
5 maanden geleden
De genoemde extra verruiming is aangekondigd in het kader van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG). In het “Advies hypotheeknormen 2024” heeft het Nibud op de mogelijkheid gewezen om aan een wens van de overheid tegemoet te komen:
“Het Nibud vindt het nog steeds verantwoord om een extra verhoging te hanteren voor aantoonbaar niet-kwetsbare groepen. Bij alleenstaanden (met en zonder kinderen) zien we duidelijke marges (zie hoofdstuk 7). De overheid zou graag zien dat deze marges voor een deel gebruikt worden om alleenstaanden extra mogelijkheden te bieden.”
https://www.infinance.nl/wp-content/uploads/2023/11/nibud.pdf hoofdstuk 6, onder 6.1. Iedereen hééft het er nu over, maar niemand vindt het nog nodig om erbij te zeggen dat dit over de normen voor hypotheken met Nationale Hypotheek Garantie gaat. Voor hypotheken met die garantie stelt de overheid namelijk extra voorwaarden omdat zij in bepaalde gevallen voor de bank restantschulden opvangt.

Geef als eerste antwoord