Onder welk studiefinancieringsstelsel valt de volgende casus?

Wij hebben hier discussie over. Student X:

2014: Start HBO opleiding en ontvang basisbeurs
2019: Rond HBO opleiding af (en heeft volledige basisbeurs gekregen)
2019/2020 : Start WO pre-master en rondt af
2021: Student X rondt WO Master af

Valt Student X onder de terugbetalingsregels van 15 jaar, of onder het nieuwe stelsel van 35 jaar? Er zijn gevallen waarin studenten kunnen kiezen. Valt Student X hieronder omdat student X in 2021 een 'nieuwe' Masterstudent was?

6 maanden geleden
in: Lenen

Antwoorden (1)

Als een student in de periode van 1 september 2009 tot 1 september 2015 voor het eerst studiefinanciering heeft ontvangen, valt hij/zij onder het oude aflossingsregime, dus de aflossingsregels van 15 jaar.
Dus Student X zal in 15 jaar terug moeten betalen.
6 maanden geleden
Inekez1
6 maanden geleden
Lees even de laatste alinea van je eigen link:
"Overgangsregeling Als je een studieschuld hebt opgebouwd onder de voorwaarden van het oude stelsel en je start met een masteropleiding of andere bacheloropleiding onder de voorwaarden van het nieuwe stelsel, heb je een keuze. Je kan er voor kiezen om de studieschuld die je hebt opgebouwd af te lossen volgens de oude regels of volgens de nieuwe regels." Juist in een geval zoals in de vraag geschetst heeft de student dus de keuze tussen oude of nieuwe aflossingsregime.