ik betaal meer rente dan aflossing bij mijn doorlopend krediet klopt dit?

ik heb een doorlopend krediet ik betaal netjes elke maand 114 euro.
echter als ik mijn afschrift krijg staat hier op dat ik 90 euro rente betaal. klopt dit wil hoort dit niet anders om te wezen dus 24 euro rente en 90 aflossing .

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Lenen
1.1K
ronron1212
11 jaar geleden
Dat klopt wel reken het zelf een uit rente maal bedraglening gedeelt door 12 is rente per maand

Het beste antwoord

Ja, dat zal ongetwijfeld kloppen, maar daar heb je natuurlijk zelf ooit mee ingestemd. De rente kies je niet. Bij het afsluiten van een doorlopend krediet is een rentepercentage afgesproken en dat betaal je. Dus stel dat je 18.000 euro doorlopend krediet hebt met een rentepercentage van 6% dan kost je dat ( 18.000 x 6% / 12 = ) 90 euro rente per maand. Als je 114 euro per maand betaalt, dan halen ze eerst de rente die je volgens afspraak moet betalen er van af. Wat er overblijft is je aflossing. Dus ja, zeker in het begin kan het kloppen dat je veel meer rente betaalt dan aflossing.

Er wordt niet voor niets zo veel gewaarschuwd voor doorlopend krediet. Om iets te kopen moet je vaak 2,5 keer het bedrag neerleggen wat het eigenlijk kost. Als ik jou was zou ik even contact opnemen met je kredietverstrekker en kijken of je het aflossingsbedrag kunt verhogen. Als je het kunt betalen kun je het beste zo snel mogelijk extra aflossen zodat je verlost bent van die 114 euro per maand.

Maar goed, als je precies wil weten wat er is afgesproken kun je het beste even in de spullen krijgen die je hebt ontvangen toen je het krediet afsloot. Daar staat precies in wat er destijds is afgesproken. Je kunt dan ook narekenen of de bedragen die genoemd worden ook kloppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb 2 percentages op de afschrift zijn welke gebruik ik om te berekenen maand percentage 1,171 of effectieve debet rente 15.0
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oei, dat is ook echt heel duur. ja, dan is het logisch dat je een stuk meer rente betaalt dan aflossing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik weet niet wat de hoofdsom is, maar als je 7685 euro krediet hebt dan kom ik bij een maandrente op 90 euro per maand. het ligt er een beetje aan vanaf welk moment je moet gaan betalen. en met 24 euro aflossing per maand kom je ook niet zo snel van je schuld af. kun je je lening niet omzetten naar een goedkoper variant?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit lijkt op een annuïteitenconstructie, gezien het vaste maandelijkse bedrag voor rente plus aflossing. Kijk je bij wikipedia, dan zie je daar de formules voor het berekenen. Vaak kost een annuïteitenlening zo 2,5 tot 3,5 maal het geleende bedrag.