Waar kan ik geld lenen als ik geen baan heb?

Ik zou graag een geld willen lenen maar ik krijg te horen dat dit niet mogelijk is als je geen baan hebt, klopt dat?
Ik zou graag 10K willen lenen. deze wil ik dan binnen 1 jaar terug betalen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Lenen
3.2K
Computoon
6 jaar geleden
Waarvan wil je dit geld dan terugbetalen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ga het investeren in de stock market
Rosalie48
6 jaar geleden
Dat zal niet makkelijk zijn, maar zeker niet onmogelijk volgens deze 2 artikels:
http://www.kaniklenen.be/lenen-uitkering.html
http://www.kaniklenen.be/lenen-zonder-vast-contract.html Let op: "Geld lenen kost geld" en meer geld naargelang je de kredietverstrekker minder waarborg kan bieden, vb. vast inkomen/job, onroerende goederen, iemand die borg wil staan, etc. Denk er m.a.w. toch nog eens goed over na of er geen andere oplossing is voor je financiële problemen.
Ritsuka
6 jaar geleden
Dat gaat je echt niet lukken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
volgens de tweede link, heb ik geen recht omdat ik nog niet 25 jaar ben. jammer. maargoed. @Ritsuka, dat dacht ik dus ook, maar wou het toch even navragen op deze website :p Tja... denk dat ik toch moet gaan werken... eh. jammer... maargoed.
tinus1969
6 jaar geleden
Geld lenen om te beleggen is hee dom, en een bank die er achter komt dat dat het doel is, leent je gegarandeerd nix.
Ritsuka
6 jaar geleden
Werken lijkt mij het beste ja, en dan kun je met je spaargeld (wat je opzij gezet hebt) een deel gaan beleggen naar keuze. Maar eerst zorgen voor een goede basis.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik hoop dat je nergens kan lenen. Zonder baan of ander inkomen is dat logisch. Je hebt ergens een bewijs dat je het uberhaupt ooit kan terug betalen. Er komt ook altijd dikke rente op.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ritsuka, het probleem met werken is dat het heel lang gaat duren voordat ik mijn aankoop kan doen. dat "ding" wat ik graag wil is niet goedkoop en men kan het zeker niet aanschaffen met een normale baan. dan gaat het zeker jaren lang duren. vandaar dat ik graag meteen een grote lening wilt hebben. Lekker vriendelijk hoor Mano.
De rente is opzicht geen probleem, daar maak ik me niet zorgen. ik verwacht dat ik het totalebedrag+rente binnen een periode van half jaar kan terug betalen. ik volg de financiële markt sinds een lange tijd. en geloof me, ik weet wat ik doe :D
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Dat dachten al die andere beleggers die het foit hadden ook. En dat denken de gok verslaafden ook. Niet lullig bedoeld. Maar beleggen is een vorm van gokken. Jij weet wel wat je doet...maar je weet niet wat anderen doen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Begrijpelijk. ik ga even verder onderzoeken wat ik verder nog kan doen. toch bedankt allemaal.

Het beste antwoord

Je kan natuurlijk eerst aankloppen bij vrienden en familie.

Je kan ook aankloppen bij de Gemeente voor een lening zonder inkomen. De meeste gemeenten kunnen je namelijk doorverwijzen naar een gemeentelijke kredietbank, dit zijn sociale banken waar je goedkoop geld kan lenen. Voorwaarde is dat je een laag inkomen hebt, maximaal 130% van het minimumloon. Je kan hier eventueel tot maar liefst 5000 euro lenen zonder inkomen.

Sociale banken kijken naar je persoonlijke situatie en laten het soms toe om geld te lenen om nieuwe spullen te kopen, zoals witgoed, een televisie of meubels, maar vaak weer niet voor de wat luxere en minder noodzakelijke dingen.

Ik lees echter dat je het geleende geld in aandelen wilt steken. Ik vrees dat niemand jouw gok wil subsidiëren, aangezien je nimmer kunt garanderen dat het geld na een jaar terugbetaald kan worden.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tja... familie... ik heb het geprobeert maar zij vinden 10K te veel :D
wat nou als ik bij de sociale bank met documeten aankom, dat aangeeft dat de kans groot is dat ik het wel kan betalen zou dit dan mogelijk zijn? (ik denk het niet maar toch even vragen...) of willen zij (banken) individuelen gewoon niet laten beleggen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
'Kans' is geen realiteit, maar een gok. Daar gaan ze niet mee akkoord. Beleggen is gokken en zo'n sociale bank zal geldproblemen bij burgers willen voorkomen.

Andere antwoorden (1)

In tegenstelling tot de vele reacties is het wel degelijk mogelijk om geld te lenen zonder inkomen. Wat geldverstrekkers willen is redelijke garantie op terugbetaling van het geleende geld. Dat kan via inkomen maar ook door borgstelling van derden of een onderpand.

Zo'n onderpand kan bijvoorbeeld een auto zijn. Dat werkt via het pandjeshuisprincipe. Je verkoopt in de praktijk je auto aan de geldverstrekker met het recht de auto na een bepaalde periode terug te kopen. In sommige gevallen kun je ook geld lenen van een levensverzekering, tot zo'n 90% van de afkoopwaarde. Gezien je leeftijd vermoed ik echter dat je nog weinig afkoopwaarde in zo'n verzekering hebt opgebouwd.

Een lening zonder inkomen met als borg een bewoonde woning lukt meestal niet. Bij het niet voldoen aan de terugbetaalverplichting moet de geldverstrekker eerst proberen jou uit het huis te krijgen en vervolgens proberen het huis per opbod te verkopen. In de praktijk duurt dat allemaal veel te lang en levert dit een erg lage verkoopprijs op. Het is teveel risico, waardoor je dit niet voor elkaar krijgt.

Reken bij deze pandleningen wel op een (zeer) hoge rente. Houdt er rekening mee dat beleggen met geleend geld zeer riskant is. De kans dat je het onderpand kwijt raakt of de borgsteller wordt aangesproken is daarom zeer reëel. Je kunt diverse commerciële aanbieders vinden door te Google'n op "lenen met onderpand".

Heb je geen inkomen, geen onderpand en niemand die garant wil staan, dan kun je bij commerciële aanbieders geen geld lenen. Dat is ook begrijpelijk, want de kans dat je de lening uiteindelijk kunt aflossen is klein.