Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Door opschorting van mijn salaris kan ik niet meer mijn rekeningen betalen. Goede kennissen willen me nu het geld lenen, belastingvoordeel voor hun?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Lenen
975

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Nee, het uitlenen van geld tussen particulieren levert (gelukkig) geen belastingvoordeel op.

Toegevoegd na 12 minuten:
Er nog even over nadenkend kunnen de kennissen voordeel halen als ze jou zoveel lenen dat ze onder de grens voor vermogensrendemntheffing vallen ALS ze een vermogen hebben wat boven de 21.000 per volwassene ligt.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Nee paulus dat vliegertje gaat niet op: geld dat uitgeleend wordt blijft je eigendom. Opgeven in Box 3 bij: vorderingen.
paulus811
11 jaar geleden
yep fisbel, daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. En toch vraag ik me af wie er belasting betaalt als ik jou 100.000 euro leen dat jij op een spaarrekening zet. Toch niet beide mag ik hopen.
Nee helaas niet. Hun spaargeld wordt boven de vrijstelling in Box 3 belast. Nu denkt u vast: als zij dat geld aan mij uitlenen, hebben ze het niet meer en hoeven ze er ook geen 1,2% vermogensrendementsbelasting over te betalen. Helaas voor hen vallen uitstaande leningen ook onder Box 3. Het spaargeld neemt dus af, maar de vorderingen nemen met eenzelfde bedrag toe waardoor ze er netto niet voor- of achteruit op gaan.

De inkomsten uit rente die ze ontvangen zijn daarentegen wel weer onbelast. Wellicht is een jaarrente van 1,2% een mooi gebaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
De inkomsten zijn niet belast in Box 1, maar natuurlijk wel in Box 3 voor zover de drempel voor de vermogensrendementsheffing overschreden wordt en de rente op een spaarrekening o.i.d. komt te staan.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding