Hoe probeert een crediteur een klein bedrag te innen als de debiteur de rekening niet betaald?

Stel, ik heb 2 telefoonrekeningen niet betaald.
Deze zijn samen 50 euro.

Eerst zal de telefoonmaatschappij natuurlijk een herinnering sturen, daarna aanmaningen waarbij extra kosten in rekening gebracht worden.
Daarna zal een incassobureau ingeschakeld worden.

Stel dat ik ondanks brieven en telefoontjes van het incassobureau nog steeds niet betaal.
Dan zou de telefoonmaatschappij over kunnen gaan om het inschakelen van een deurwaarder.
Ik heb begrepen dat een deurwaarder pas beslag mag leggen op je spullen of loon na een uitspraak van de kantonrechter dat de debiteur daadwerkelijk moet betalen. Klopt dat?
Wat gebeurt er in de praktijk als het gaat om zo'n luttel bedrag van 50 euro?
Dat lijkt me toch voor KPN bijv. niet de moeite waard om voor zo'n bedrag een rechtszaak aan te spannen.
Ik weet wel dat alle kosten van de incassobureau's en deurwaarder op de debiteur gezet worden, zodat de 50 euro uiteindelijk heel hoog kan oplopen, maar het is toch te veel moeite voor zo'n telefoonmaatschappij.
Wat doet een bedrijf in zo'n geval om alsnog de 50 euro te krijgen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Lenen
4.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deze mensen zoals KPN hebben een vast juridisch bureau in dienst. Dit bureau heeft onder meer als taak dergelijke "kleine bedragen" te laten innen. Dit verloopt voor hen zéér vlot. Ik heb hetzelfde mee gemaakt en de kosten liepen reeds op van 50 € naar meer dan 300 €. Door het feit dat uiteindelijk mijn persoonlijke advocaat aantoonde dat er iets fout gelopen was bij de "aanbieder", heb ik NIET moeten betalen.
Als je vindt dat de "aanbieder" een of andere fout maakte, kan je natuurlijk proberen er van tussen te komen. Aan u te oordelen of je de problemen en administratie er bij neemt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoe gaat zo'n vast juridisch bureau te werk?
Is daar een rechter in dienst en moet je dan voorkomen?
ronron1212
6 jaar geleden
@lotte een rechter is niet indienst van een bedrijf. Maar KPN zal deze vordering echt wel komen innen het gaat niet om een iemand maar waarschijnlijk om honderden zo niet duizend mensen en dan wordt het toch wel erg kostbaar om die allemaal maar niet te laten betalen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Ronron12, dat leek mij ook wel waarschijnlijk ja, dat KPN wel achter hun geld aangaat.
Maar hoe dan?
Want als jij weigert te betalen, dan kunnen zij natuurlijk je telefoon afsluiten, maar hoe kunnen zij je dwingen tot betaling?
Daar moet dan toch een rechter tussen komen, zodat er beslag gelegd mag worden op je loon of iets dergelijks. Ik heb zelf overigens geen problemen met KPN hoor, is een theoretische situatie.
ronron1212
6 jaar geleden
@lotte18 de deurwaarder zal ook naar de rechter gaan met meerdere dossiers om beslag te kunnen mogen leggen.
TurfGraver
6 jaar geleden
Ook kleine bedragen worden 'gedaagd'.
Dit soort bedrijven (KPN) hebben contracten met incassobureaus (vanwaaruit uiteindelijk een deurwaarde wordt gestuurd) dat gewoon alles wordt geïnd.
Info: https://www.plusonline.nl/consumentenrecht/help-de-deurwaarder-staat-voor-de-deur
ronron1212
6 jaar geleden
@TurfGraver niet alle incassobureaus kunnen of mogen een deurwaarders dienst uitvoeren.
TurfGraver
6 jaar geleden
Nee. Maar wel inschakelen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Even over de kosten: het is niet zo dat zo een bedrag reeds in een minnelijk traject kan oplopen tot enkele honderden euro's als je niet betaalt. Met de invoering van de Wet Incassokosten in 2012 (in jargon de WIK) mogen schuldeisers de hoofdsom slechts verhogen met de wettelijk vastgestelde buitengerechtelijke incassokosten. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een staffel. Over de eerste 2.500 euro geldt een wettelijk percentage van 15%, met een minimum van 40 euro. Zodoende kan een hoofdsom van €50.- maximaal verhoogd worden naar €90,-. Daarbij maak ik in de praktijk geregeld mee dat de kantonrechter bepaalt dat de incassokosten niet betaald hoeven te worden, wanneer deze onredelijk zijn. Dit is bijvoorbeeld zo wanneer de schuldenaar reeds direct na het ontstaan van de vordering heeft aangegeven niet te zullen betalen (omdat deze de vordering betwist) of indien de schuldeiser onvoldoende moeite heeft gedaan om de vordering betaald te krijgen, waardoor de incassokosten dus niet gerechtvaardigd zijn. In een gerechtelijk traject kan de "verliezende" partij wel veroordeeld worden tot betaling van de proceskosten die de wederpartij heeft gemaakt (o.a. de kosten van de advocaat). Dit kan dus de schuldenaar zijn, maar ook de schuldeiser als die in het ongelijk gesteld wordt.

Antwoorden (1)

Uw veronderstelling dat pas beslag op uw goederen mag worden gelegd na een vonnis van de kantonrechter, waarin de schuldeiser in het gelijk wordt gesteld, is juist. Of een schuldeiser een gerechtelijke procedure start voor een klein bedrag, ligt aan het bedrijf.

U zult zich kunnen voorstellen dat een groot telecombedrijf als KPN met veel meer wanbetalers te maken heeft dan één. Eerder honderden. Zoals ook reeds in de reacties is vermeld: het zou een enorme kostenpost zijn voor het bedrijf, indien het die bedragen niet zou innen. Zeker als je kijkt naar het totaal op jaarbasis. Daarom hebben dergelijke grote bedrijven met een groot klantenbestand vaak contracten gesloten met vaste incassobureaus. Ze betalen dan gewoon een vast bedrag aan dat incassobureau, in plaats van per dossier. Het incassobureau (en na het vonnis de aangesloten gerechtsdeurwaarder) handelt dan de dossiers af vanaf het minnelijke traject tot na het gerechtelijke traject Derhalve zal het innen van kleine bedragen geen problemen zijn voor grote bedrijven.

Dit is anders bij het midden- en kleinbedrijf. Deze zullen minder vaak met wanbetalers te maken hebben. Hierdoor hebben zij vaak geen contract met een vast incassobureau, de abonnementskosten staan dan niet in verhouding tot het aantal incassogevallen. Als een kleiner bedrijf dus een bepaalde vordering wil innen, zal het per dossier moeten betalen (griffierechten, kosten voor het opmaken van de dagvaarding, enz.). Die kosten kunnen oplopen tot enkele honderden euro's. Meestal zien deze bedrijven dan ook van een gerechtelijk traject af als het gaat om een klein bedrag en boekt het de vordering af zijnde oninbaar. Hoewel incassobureau's meestal "dreigen" met een gerechtelijk proces, zijn het vaak de incassobureau's zelf die kleine schuldeisers bij relatief kleine vorderingen afraden om te procederen omdat de kosten niet opwegen tegen de hoogte van de vordering. Nu is het wel zo dat in de regel de kosten voor het proces te verhalen zijn op schuldenaar, maar dat is dus niet zo indien de schuldenaar in het gelijk wordt gesteld. Ook kan de kantonrechter bepalen dat het niet gerechtvaardigd is dat de verliezende schuldeiser (het geheel van) de proceskosten moet betalen. Daarnaast moeten de kosten vaak voorgeschoten worden, en veel kleine bedrijven zullen niet graag honderden euro's voorschieten voor een klein bedrag als 50 euro. Al was het maar om de cashflow op orde te houden.

Zie ook mijn opmerking over incassokosten bij de reacties.