Wat zijn de gevolgen voor de hypotheek als er een studieschuld word opgebouwd na afsluiten hypotheek?

Wij staan op punt hypotheek af te sluiten, ik ga echter over een jaar weer naar school. Dan zal ik geld gaan lenen. Heeft dit gevolgen voor de hypotheek?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Lenen
2.1K

Antwoorden (1)

Nee dit heeft geen gevolgen.
De hypotheek die je nu afsluit, heeft betrekking op de huidige situatie. Wel wordt er ook gekeken naar de toekomst bij de bank. Blijft de situatie hetzelfde of gaat deze in de toekomst veranderen? Nu kun je het gewoon verzwijgen dat je over een jaar weer naar school gaat en daardoor een studieschuld opbouwt in de toekomst. Dat zal geen consequenties geven vanuit de bank naar jou. De bank wil gewoon dat je de afspraken financieel nakomt. Ik weet alleen niet of het verstandig is voor jezelf. Je moet dit wel incalculeren. Stel dat je na de studie een goed betaalde baan gaat krijgen, dan hoeft de opgebouwde studieschuld niet voor problemen te zorgen.
Eigenlijk zit jij in de omgekeerde situatie. Normaal kloppen mensen aan die al een studieschuld hebben. Dit kun je dit verzwijgen. Of dat slim is, is een tweede. Dit gaat omdat een studieschuld niet geregistreerd wordt bij het BKR. Bij verzwijgen kan dit wel gevolgen hebben voor de Nationale Hypotheekgarantie.
In jouw geval is dat dus ook. Mocht er iets gebeuren, kan dit van invloed zijn op de Nationale Hypotheekgarantie.
https://www.consumentenbond.nl/hypotheek/starter/studieschuld-hypotheek
Neem dit mee in jullie besluit.
Toegevoegd op 25 april 2019 13:05: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Maar de NHG kan dus ook komen te vervallen als ik na afsluiten van de hypotheek een studieschuld opbouw?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.nhg.nl/V-N/Voorwaarden-Normen-2016-3/Normen/7-Toetsing/73-Aftrek-overige-financiele-verplichtingen
Dit is het enige dat is opgenomen in het nhg.nl.
Je loopt dus altijd risico indien je aanspraak zou moeten maken op NHG.
Bij DUO kan alles omtrent jou worden opgevraagd. Dat is tegenwoordig een sluitend systeem.
Het is dus niet 100% zeker dat het invloed heeft op de NHG, maar het kan wel indien er nader onderzoek wordt gedaan. Omdat je op het moment van afsluiten al weet dat je een studieschuld gaat opbouwen.
Misschien is het toch verstandig om een onafhankelijk adviseur in de hand te nemen. Jouw situatie is toch vrij uniek.
Ik weet natuurlijk niet of jij nu wel verdient en/of de partner. Ik weet ook niet of je aanspraak kunt maken op NHG. Het bedrag dat geleend gaat worden of dat op twee salarissen wordt berekend. Wat de geschatte studieschuld gaat worden. Of je daarna veel meer gaat verdienen dan nu. Of er straks salaris wordt ingeleverd met parttime werken......