Wat is het verschil tussen financial lease en het lenen van geld voor bijv. het financieren auto?

voor mij lijkt het namelijk nu alsof er geen verschil is tussen deze twee varianten. dat is natuurlijk wel zo, heb alleen geen idee wat..

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Lenen
2.5K

Antwoorden (1)

Als je geld leent en de auto koopt, is de auto van jou. Als je de auto least, huur je de auto en is de auto van de leasemaatschappij. Dit heeft grote consequenties voor oa. belasting, verzekering, en onderhoud (en de financiële consequenties daarvan).
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ben het niet eens met het antwoord van Tinus. Belangrijk onderscheid is financial lease en operational lease. De eerste vrijwel gelijk aan geld lenen voor een auto en de tweede vorm vrijwel gelijk aan huren van een auto. daarnaast moet je onderscheid maken tussen juridisch eigendom en economisch eigendom. In een financial lease contract staat vaak dat juridisch eigendom pas overgaat als de gehele leasesom (geleende som geld) is voldaan. De auto kan wel op naam staan van de ondernemer of onderneming en komt dus ook op de balans (economisch eigendom). In een leningsovereenkomst van bijvoorbeeld een bank is dit vaak niet anders! Ook daar houdt een bank de auto als onderpand. Kortom, er is weinig verschil. Enige is dat leasen via de dealer vaak makkelijker is omdat hij minder risico loopt (verdient namelijk twee keer: en aan verkoop auto en aan de rente). Soms zijn er daarom nog andere privelleges zoals gratis onderhoud voor een periode etc