Ik heb € 29000 uitgeleend tegen 4% rente, hoe bereken je het aantal aflossingstermijnen?

Ik heb dit bedrag een paar jaar geleden aan vrienden geleend voor aankoop van een huis. Afgesproken is dat zij mij € 500 per maand terug betalen als aflossing + rente. De rente is 4% per jaar. In hoeveel maanden is alles terugbetaald en wat is het (rest)bedrag van de allerlaatste termijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Lenen
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik kom op 75 termijn en een beetje
4 % van €29000 = €1160+29000= €30160: €400 =75.4 De laatste maand betaalt men nog €160
ronron1212
9 jaar geleden
Tjidske je betaald per maand een bedrag af daardoor wordt het geleende bedrag elke maand iets lager en kan je de rente niet over een jaar berekenen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je. Maar ik vrees dat het fout is, want je hebt alleen over het 1e jaar rente gerekend, terwijl de lening een paar jaar duurt. Probleem is bovendien dat het geleende bedrag in de verdere jaren steeds kleiner wordt en dus ook de rente daarover.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tuurlijk, dom heb inderdaad over het hele bedrag de rente berekend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bovenstaand antwoord was aan Tjidske gericht.
ronron1212
9 jaar geleden
Je maakt een spreadsheet daar in laat je elke maand 500 euro minus de rente 4% gedeeld door 12 er aftrekken en het verschil is elke keer het restbedrag. 64 maanden en het laatste bedrag de 64 ste dus 279,67 inclusief 2.59 rente Doe het maar als reactie want anders wordt hij weer verwijdert waarom de eerste is verwijdert snap ik nog steeds niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
#ronron1212
Opnieuw bedankt!
Wat voor reden werd opgegeven voor het verwijderen?
ronron1212
9 jaar geleden
Je antwoord is geen antwoord op de gestelde vraag hoe je dat berekent.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
ronron's berekening is correct, ervan uitgaande dat de 500 telkens aan het eind van de maand wordt betaald
wordt dit aan het begin gedaan, dan is de 64e termijn 160.99

Het beste antwoord

Met onderstaande formule, en dan een beetje proberen
op de plek van de 64 (en die komt 2x voor), vul je het aantal maanden in en als het bedrag wat je overhoud groter dan nul wordt, dan is dat het bedrag van de laatste betaling na het aantal betalingen wat je al op de plek van de 64 hebt ingevuld.

=(500*(1-1,04^(-64/12))/(1,04^(1/12)-1)-29000)*1,04^((64+1)/12)

Je hebt dus 64 normale betalingen van 500 euro en een 65e van 213,14.
Ik ga hier uit van de effectieve interest en niet van de nominale en van betalingen aan het einde van de maand, startend één maand na het verkrijgen van de lening

Toegevoegd na 12 uur:
En die 64 bepaal je door de uitkomst van de volgende formule naar beneden af te ronden.
=-12*LN((1-(29000/500)*(1,04^(1/12)-1)))/LN(1,04)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
#iHave
Ook dank voor uw antwoord.
Ik heb nu 3 oplossingen die aardig bij elkaar in de buurt zitten, dat stelt mij gerust, maar uw formule begrijp ik nog niet helemaal: wat betekenen de * en de ^ ?
ronron1212
9 jaar geleden
Is de vraag of het antwoord goed is
ronron1212
9 jaar geleden
hoe kom je aan de 64
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ronron, goede vraag, dat was ik even vergeten te vermelden.
Dat doe je door uitkomst van de volgende formule in hele maanden naar benden af te ronden.
=-12*LN((1-(29000/500)*(1,04^(1/12)-1)))/LN(1,04)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Thinker
* is het teken voor vermenigvuldigen
^ is het teken voor machtsverheffen
en LN is de logaritmische functie
ronron1212
9 jaar geleden
wij hebben dus een verschil van 64,53 over 64 maanden. Wie garandeert nu dat mijn antwoord fout is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
# 'iHave' en 'ronron1212': Hartelijk dank voor jullie inspanningen, en ook 'ItisILeClerc' voor het narekenen. Ik ben er erg mee geholpen. Helaas kan ik maar één van jullie aanklikken als beste antwoord, maar eigenlijk komen jullie daar allemaal voor in aanmerking.