kan je bij DUO ook geld lenen onder de 18 jaar ?

Ik ga volgend jaar studeren maar ik die een mbo niveau 4 opleiding en ik ben nog geen 18 dus ik krijg geen studiefinanciering. Om mijn reiskosten te kunnen betalen zou ik graag wat geld willen lenen want mij ouders kunnen dit niet betalen en anders moet ik verplicht een andere opleiding doen die dichterbij is. Alvast bedankt !

Toegevoegd na 44 seconden:
* doe

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Lenen
2.2K

Antwoorden (1)

Geld lenen via DUO is niet mogelijk. Misschien dat er een gemeentelijke regeling is waarvoo ouder in aanmerking komen, maar dan moet hun inkomen wel erg laag zijn.
Bijvoorbeeld bijstand voor reiskosten. Maar dan moet de school bijvoorbeeld op meer dan 10 kilometer afstand zijn. Want anders kan je wel op de fiets.
Lees: http://hardenberg.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/341

In het hoger onderwijs geldt géén minimumleeftijd voor studiefinanciering. Je kunt ook studiefinanciering krijgen als je nog geen 18 jaar bent.
Maar jij wilt een MBO-4 opleiding gaan doen. Als je op 1 juli van het eerste studiejaar een opleiding begint en je bent nog geen 18 jaar kunnen je ouders in aanmerking komen voor een tegemoetkoming ouders. Je ouders moeten dan over het tweede kwartaal van het eerste studiejaar kinderbijslag voor jou ontvangen hebben.

De tegemoetkoming ouders is een vorm van studiefinanciering voor ouders van studenten in het beroepsonderwijs (en scholieren in het vavo en particulier voortgezet onderwijs). Om voor de tegemoetkoming in aanmerking te komen, moet het kind op 1 juli vóór de start van het schooljaar jonger zijn dan 18. Er moet sprake zijn van voltijds onderwijs en de opleiding moet door de overheid zijn bekostigd, aangewezen of erkend.

De hoogte van de tegemoetkomingen en is niet afhankelijk van de werkelijke kosten, maar van het belastbaar inkomen van de verzorgende ouder(s) en het type school dat het kind bezoekt. Op basis van het gezamenlijk inkomen wordt een eigen bijdrage van de ouder(s) vastgesteld.

In bron 1 is een aanvraagformulier tegemoetkoming ouders te vinden. In bron 2 meer informatie over deze tegemoetkoming. In bron 3 een link waarbij je de hoogte van deze tegemoetkoming uit kan rekenen. Als je ouders een gezamenlijk inkomen van minder dan zo'n € 37.000 hebben is er recht op de tegemoetkoming ouders.

Verdere informatie:
Als je 18 jaar bent kom je in aanmerking voor studiefinanciering. Tenminste als je
een voltijds beroepsopleidende leerweg (bol) volgt. Doe je een opleiding op niveau 1 of 2, dan is je beurs altijd een gift. (tegemoetkoming scholieren)