Sommige financiële overeenkomsten zijn niet meer mogelijk na 71 jarige leeftijd. Is dat geen leeftijdsdiscriminatie en dus verboden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Lenen

Antwoorden (1)

Nee de kosten en (on)zekerheden voor een groot aantal produkten worden dan te groot ,stel je voor dat je op die leeftijd een hypotheek zou kunnen aangaan, je werkt niet meer, met een looptijd van 30 jaar zou je 101 moeten worden in goede gezondheid en in staat moeten zijn om voldoende inkomsten te genereren om de aflossing en rente te betalen, daarbij een overlijdensrisico moeten afdekken Waarbij de kans dat je komt te overlijden binnen de looptijd statistisch gezien op 100 % ligt binnen de eerste 5 jaar van de overeenkomst. Hypotheeksom zou bijvoorbeeld 100000 € bedragen dan moet je dus in de eerste 10 jaar een premie op moeten brengen van 20000 € per jaar buiten de rente (4% per jaar) €4000,en aflossing voor het gemak 100000/30 is 3333€ waarbij je op een jaarlijk op te brengen bedrag van € 27333 oftewel een financieringsbelasting van 27,3% Wat voor geen mens ter wereld interesant genoeg kan zijn om te betalen. Door het grote overlijdensrisico kunnen de banken en kredietinstellingen daar geen financieel produkt voor ontwikkelen en is besloten dergelijke produkten niet aan te bieden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar er blijft toch een waardevol huis over, waardoor de bank altijd verzekerd is er niets op in te schieten.
Of zie ik dat verkeerd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+, Klopt dit heeft niets met discriminatie te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is dat niet alleen in het geval je een eigen huis hebt Moolkeesje?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, oribatei had het over een hypotheek, dus dat is voor een eigen huis, of eigenlijk een huis dat voor een groot deel van de bank is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry, heel erg verkeerd gelezen.