Mag je iemand op papier 5000 euro lenen?

Een vriend van mij heeft mij gevraagd hem 5000 euro te lenen op papier,,dus ik leen hem geen geld,,het staat alleen op papier
Wat zijn de voor en nadelen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Lenen
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alleen op papier?? Hij zal toch die 5000 euro ergens moeten ontvangen. Anders slaat het nergens op.
Amadea
10 jaar geleden
Dat riekt naar fraude. Ik ben bang dat pete40 ergens gigantisch ingeluisd gaat worden als hij dit doet!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah nu snap ik het. De vriend van de vrager wil een zogenaamde schuld hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het nadeel is dus dat jij iets tekent wat niet zo is, dat kan tegen je gebruikt worden.
Castle
10 jaar geleden
En dan plotseling vraagt hij om die 5.000 en staat er niet bij wanneer hij moet terugbetalen wat dus dan ook niet gebeurt. Ik zou er niet intrappen!
Frimu2
10 jaar geleden
Als hij dit op papier nodig zou hebben, is dit toch zo door betreffende persoon getypt en uitgeprint. Met iets van een krabbel als handtekening er onder..... Dan is het papier namelijk net zo legitiem als nu....Niet dus. Alleen jij doet dan niets strafbaars
ronron1212
10 jaar geleden
Wel degelijk strafbaar zogenaamd geld uitgeleend en iemand dus een schuldbekentenis laten teken zonder dat er een schuld is dat heet fraude.
ronron1212
10 jaar geleden
Of wel valsheid in geschrifte.

Het beste antwoord

Als die verklaring voor een bepaald doel gebruikt (= misbruikt) gaat worden, is sprake van valsheid in geschrifte. Dit is strafbaar.

"Wetboek: Strafrecht

Artikel: 225

Omschrijving:
1. Hij die een geschrift dat bestemd is om tot bewijs van enig feit te dienen, valselijk opmaakt of vervalst, met het oogmerk om het als echt en onvervalst te gebruiken of door anderen te doen gebruiken, wordt als schuldig aan valsheid in geschrift gestraft, met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie.

2. Met dezelfde straf wordt gestraft hij die opzettelijk gebruik maakt van het valse of vervalste geschrift als ware het echt en onvervalst dan wel opzettelijk zodanig geschrift aflevert of voorhanden heeft, terwijl hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat dit geschrift bestemd is voor zodanig gebruik.

3. Indien een feit, omschreven in het eerste of tweede lid, wordt gepleegd met het oogmerk om een terroristisch misdrijf voor te bereiden of gemakkelijk te maken, wordt de op het feit gestelde gevangenisstraf met een derde verhoogd."

Toegevoegd na 3 minuten:
Een geldboete van de vijfde categorie (zie lid 1) is op dit moment maximaal euro 78.000.-.

Toegevoegd na 7 minuten:
En om antwoord te geven:

Dát is dus het nadeel.
Een "eerlijk" voordeel is er niet.