Stel als ik wil switchen naar een andere MBO opleiding wat kost dit me dan?

Het gaat niet zo lekker op school en stage. Eigenlijk wil ik kosten wat het kosten door zetten zodat ik ieder geval een diploma heb en al die jaren (en de kosten) niet voor niks zijn geweest en je in ieder geval de zekerheid van een diploma hebt. Toch twijfel ik heel erg of ik het ga redden.

Ik zit in het derde jaar van een MBO opleiding.
Wat kost het me als ik ga switchen met DUO en mijn studiefinanciering, mijn ouders hebben geen geldboom en ik heb het zelf ook krap.
Wat komt er allemaal bij kijken?

Ik hoop heel erg op jullie reacties!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Lenen
7K

Het beste antwoord

Duo geeft bij een MBO opleiding niveau 3/4 voor 4 jaar een stufi. Als je een diploma haalt hoef je dit niet terug te betalen.
Je hebt 10 jaar de tijd om een niveau 3/4 diploma te halen. Maakt niet uit of je in die 10 jaar switcht van opleiding, als je in die 10 maar een diploma hebt.

Maar, die stufi krijg je maar 4 jaar, niet meer, niet minder. Na 4 jaar moet je gaan lenen of werken.

Ik hoop dat dit je vraag beantwoord.

Toegevoegd na 39 seconden:
Lenen lijkt zeer aantrekkelijk, maar is het dus ECHT niet, niet doen als het niet echt hoeft!
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja Stufi en studiefinanciering is hetzelfde, gewoon lekker makkelijk afkorten ;-) Ik zal het ff anders verwoorden: "Stel jij begint in augustus 2005 aan een MBO opleiding, verpleegster niveau 3 of 4 en jij was toen 18:
1e jaar van 1 augustus 2005 tot 31 juli 2006
2e jaar van 1 augustus 2006 tot 31 juli 2007
3e jaar van 1 augustus 2007 tot 31 juli 2008 In deze 3 jaar heb je stufi gehad, want je hebt recht op 4 jaar stufi. Nu zeg jij na 3 jaar, "ik heb geen zin meer, stomme opleiding, ik ga ICT niveau 3 of 4 doen. Dat betekend dat jij weer opnieuw aan een opleiding moet beginnen, vanaf jaar 1. Maar je hebt al 3 jaar stufi gehad, dus DUO (Of de IB groep hoe je het wilt noemen) zegt, prima dat jij dat wilt, maar jij hebt al 3 jaar stufi gehad, je krijgt nog maar 1 jaar. Dus het maakt niet uit welke opleiding je gaat doen, je krijgt 4 jaar stufi al stap je 30 keer over naar andere opleidingen. Je moet het eigenlijk zo zien, je krijgt 4 jaar stufi voor een MBO 3/4 opleiding, maakt niet uit welke opleiding. Laten we zeggen dus dat je in 2005 voor het eerst stufi gehad hebt, zoals in dit voorbeeld, dan moet jij ook voor 1 augustus 2015 een MBO niveau 3/4 opleiding afgerond hebben. Anders moet je de stufi terug betalen. Een lening moet je altijd terug betalen. De schuld van het niet halen van een diploma en wel stufi ontvangen loopt al gauw op tot €15.000,- Daar komt wel bij dat als jij nog geen 18 was toen je aan de opleiding begon, je waarschijnlijk geen stufi hebt gehad. Die 4 jaar gaan pas in vanaf het moment dat je ook daadwerkelijk stufi hebt ontvangen.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
En natuurlijk als je van opleiding wisselt, moet je dit wel even doorgeven bij DUO. Maar meer niet.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Een gemiddeld schooljaar op het MBO kost €1750,- (BOL)
Dat is je lesgeld €1000 nogwat, volgens mij €1040,- maar dat kan natuurlijk wat meer geworden zijn. Als de school een eind uit de buurt zit, moet je er wel komen. Dus reisgeld. Bij je stufi heb je recht op een OV, maar ook het gebruik van de OV moet terug betaald worden bij het niet halen van een diploma binnen 10 jaar. Bij sommige opleidingen word van je verwacht dat je een eigen laptop hebt. Of een externe hardeschijf. En soms natuurlijk ook schoolboeken, die je soms moet kopen of kan huren. Dus daar hangt het een beetje van af. Voor mijn man was ik vorig jaar €550,- aan lesgeld voor de BBL niveau 4 filiaalleider supermarkt, en €600,- voor zijn boeken, waarvan ik een deel tweede hands kon kopen.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Geen probleem :-)

Andere antwoorden (1)

Als je in september begint aan een opleiding en je vind het niet leuk kun je tot februari veranderen van mbo opleiding je studiegeld blijft het zelfde je hoeft alleen bij duo inteloggen en studie te weizigen en bij school laten uit en inschijven