Wat is de meest gunstige manier om een auto te financieren?

Op marktplaats staan veel financial lease aanbiedingen. Dat kan zowel zakelijk als prive. Het gaat me nu even om prive-auto. En een auto die ongeveer 8.500 Euro kost. Is het dan beter een persoonlijke lening te nemen (en maandelijks afbetalen) of het via financial lease te doen (volgens mij, 20% aanbetalen, 36/48 termijnen en een slottermijn).
Ik moet snel een prive-auto erbij en heb nu even geen contanten om deze te betalen. Dus opmerkingen dat geld lenen wat kost liever niet. Is bekend. Ik heb wel wat aan ervaringen van jullie die ook geleend hebben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Lenen
2.3K

Het beste antwoord

Beste Cuca,

Om een keuze te kunnen maken tussen een persoonlijke lening, doorlopend krediet en financial lease, is het slim om een paar dingen te overwegen:

1. Hoeveel kan je per maand missen om een lening af te lossen? Als je kiest voor financial lease, zijn je maandlasten vaak lager in vergelijking tot een persoonlijke lening of een doorlopend krediet. Maar hier staat wel tegenover dat je aan het einde van de looptijd nog een restschuld hebt. Houd hier dus rekening mee.

2. De rente heeft veel invloed op hoeveel je uiteindelijk extra hebt betaald voor de lening. Om je een voorbeeld te geven: 8500 euro kan je voor 6% lenen bij Freo in de vorm van een doorlopend krediet. Als je kiest voor een persoonlijke lening is dit 7,2%

3. Heb je de discipline om te kunnen aflossen? Dan kun je kiezen voor een doorlopend krediet. Heb je weinig discipline? Dan is het verstandiger om te kiezen voor een persoonlijke lening. Hierbij kan je tussendoor namelijk niet extra geld opnemen.

4. Zorg ook voor een goede autoverzekering. Als je een lening aangaat en je rijdt met de auto tegen een boom, dan blijf je wel met een schuld zitten. Dat wil je niet!

PS: we rekenen graag de totaalkosten voor je uit. Wil je dit? Laat ons dan in een reactie hieronder weten hoe hoog de rente is bij financial lease en wat de slotsom is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik heb een aanvraag ingestuurd. Financial lease is een onduidelijk verhaal. Ze koppelen dat aan een te hoge vraagprijs voor een auto. Het kost me nog wel een dag daar eens wijs uit te worden + mijn boekhouder moet er nog eens naar kijken. En dan moet er nog stevig over een aankoopprijs onderhandeld worden. Ik heb geld staan, alleen heb ik dat nodig voor het geval ik zakelijk moet investeren. Kosten aan rente / financiering heb ik ingecalculeerd en bij zo'n laag bedrag is het me meer waard mijn buffer beschikbaar te behouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je bericht. Succes met de verdere aankoop van je auto!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geregeld.

Andere antwoorden (1)

Als het puur en alleen om de financiering gaat dan is het meest "gunstig" altijd het gezonde verstand gunstig. Dat wil zeggen: dat is het product waarbij er na afloop van de leenperiode totaal het minst aan rente is betaald. Ik betwijfel dat dit de financial lease is: dit is vooral een duur product dat voor bedrijven om fiscale redenen interessant is. Als privépersoon zijn die voordelen er niet en blijven alleen de kosten en de slottermijn. Ik denk dat u uiteindelijk uitkomt bij een persoonlijke lening met de auto als onderpand.

Maar wellicht is het ook goed om te kijken naar wat er het verstandigst is. Er zijn twee zaken die van belang zijn: mocht het financieel tegenzitten dan wil je zo goed mogelijk van de lening af. Wat betreft de auto; een nieuwe auto verlies in het eerste jaar zo'n 30 tot 40 procent van de waarde. Mocht je er onverhoopt vanaf moeten, dan wil het nog weleens zo zijn dat de opbrengst minder dan de lening (plus rente) is. Dat komt nooit goed uit.

Verstandiger is het dan om een auto van 2-3 jaar oud te kopen. De afschrijving op deze auto zijn relatief klein, terwijl er nog nauwelijks onderhoudskosten zijn.

Een ander punt dat u in overweging moet nemen is dat als de auto vitaal is voor het functioneren van uw huishouden, dat het wellicht niet verstandig is om in een lening de auto als onderpand te houden. Kunt u door onvoorziene omstandigheden de lease of de lening met onderpand niet meer betalen, dan mag u na een paar gemiste termijnen de auto al inleveren (en de restschuld of de afkoopsom betalen). U heeft dan geen auto meer. Bent u dus afhankelijk van de auto dan geeft geen onderpand meer tijd om de situatie te herstellen.

Samengevat:
1. Leen verstandig: zorg dat de waarde van de auto niet onder de openstaande lening uitkomt. Betaal dus eventueel een deel vooraf en overweeg een tweedehands
2. Bedenk goed of de auto onderpand voor de lening kan zijn; als u er afhankelijk van bent is het verstandiger om dit niet te doen.
3. In de regel is financial lease een slechte optie: de rente is niet bijzonder gunstig en u wordt geen eigenaar van de auto. Kunt u tussentijds niet meer betalen dan heeft u geen auto maar wel een hoge restschuld/afkoopsom.
4. Leen voordelig: vraag bij de verstandige keuze offertes aan en kies de voordeligste

en tot slot: pas op voor aanbiedingen zoals 0% rente: let op de verborgen (hoge) boeterente die u moet betalen als u een termijn mist. Een rentedragende lening kan veiliger zijn.