Waarom kunnen Griekenland en Spanje niet rechtstreeks van het ECB lenen voor 1%, maar moet dat via banken voor >8% terwijl die zelf wel voor 1% lenen?

Er wordt op http://www.wanttoknow.nl/economie/het-ems-en-goldman-sachs-de-vampierinktvis/ gesuggereerd dat dat is omdat banken daar dan geld mee kunnen verdienen... Maar het lijkt me raar er een commerciële partij tussen te zetten. Griekenland gaat dan failliet door de hoge rente, terwijl ze met 1% rente gewoon zouden kunnen aflossen...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Lenen

Het beste antwoord

Tja , hogere politiek :( Grieken land en Spanje en Italië staan er slecht voor (risico dat ze niet kunnen terug betalen ) dus de banken berekenen daar een soort risico premie voor ! Maar mocht het geld niet terug komen , bij de banken worden ze weer gesteund door hun regering ! Ja zo kan je makkelijk bankje spelen , een goede premie (risico toeslag ) een mooie omzet (dus bonus ) en mocht het verkeerd gaan dan kan de belasting betaler opdraaien voor de verliezen . Ja dit is een te simpele voorstelling . Maar maak een eenvoudig schema dan zie je hoe het werkt . Er gaan stemmen op om op een of andere manier (euro bonds) alle landen de zelfde schulden rente te laten betalen , dat zou een goed idee lijken ware het niet dat de schulden landen zonder orde op zaken te stellen nog verder door gaan met meer uit geven en dat de niet (minder ) schulden lande zoals Nederland en Duitsland nog meer rente op hun staats schuld moeten betalen (dus jij meer belasting bet: of bezuinigen ) :( terwijl zij dan weer letterlijk en figuurlijk mooi weer (spelen ) hebben van onze centen . De economische cultuur van die landen is totaal anders dan van Nederland en Duitsland . Gebrekkig werkende belasting , corrupte (vriendjes ) overheid . Het zijn landen vaak waar tot voor kort nauwelijks democratie was , Spanje je Portugal waren tot in de jaren 70 nog fascistisch onder franco en alcacar . Grieken land had daar voor nog een kolonels regime nadat ze de koning er uit gegooid hadden . Wat heeft dat er mee te maken , een land moet eerst goede wetten hebben en daar uitvoering aan geven .Het is alle maal te snel gegaan voor die landen en onze politici waren naïef . Nu zijn ze bang dat het nog erger wordt door ze weer goedkoop geld te lenen zonder dat ze hun begroting op orde hebben .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat het ermee te maken heeft dat ze geld in de economie willen pompen en dat doe je niet door de markt als het ware te omzeilen.
De suggestie dat de bank erop zou moeten verdienen lijkt me dan ook best logisch (wat niet wil zeggen dat het mijn standpunt is).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De ECB is bedoeld voor het uitvoeren van het monetaire beleid van de EU. Het uitlenen van geld hoort daar niet bij. Daar wordt nu wel min of meer over gesproken in de discussie over de z.g. Eurobonds. Dat betekent wel dat sterke landen als Nederland en Duitsland dan opeens meer rente moeten gaan betalen. De ECB ondersteunt zwakke landen wel door het opkopen van obligaties.

Toegevoegd na 7 minuten:
De ECB heeft ook geen eigen geld maar is afhankelijk van de lidstaten. Voor veel info zie de bijgevoegde link.j