TV gekocht op afbetaling en verkocht aan een ander wat zijn mijn plichten?

Panasonic tv verkocht via marktplaats

Deze tv had ik zelf ooit gekocht op afbetaling bij Wehkamp (onderdeel van een groter krediet)

Verkocht via marktplaats, en nu 6 maanden later is deze kapot gegaan en heeft de nieuwe eigenaar deze voor garantie opgestuurd naar Panasonic

Panasonic heeft aangegeven dat het bedrag moet worden teruggestort. Wehkamp heeft dit nu teruggestort op mijn openstaand krediet. (hier kan ik niet bij) de huidige Eigenaar heeft hier dus niks aan. Toevallig keek ik anders had ik het niet eens geweten.

Contact gehad met Wehkamp die geven aan dat het mijn probleem is, en de nieuwe eigenaar dat geld dan maar weer bij mij moet halen. Ik heb daar vraagtekens bij. Het kan toch niet zo zijn dat als ik iets verkoopt incl garantie er vervolgens alsnog geld bij mij word gehaald als er iets kapot is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Lenen
1.2K
bamibal
9 jaar geleden
Waarom die je eigenlijk een tv weg die je zelf nog niet eens hebt afbetaald?
ronron1212
9 jaar geleden
Je hebt toch het geld van de verkoop ook ontvangen. Dus zul je de koper moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Koper heeft zich nog niet eens bij mij gemeld, maar is dat juridisch zo? Juridisch loket zojuist gesproken en die geven aan dat de koper recht heeft op het geld maar wehkamp in dit geval ook de plicht heeft dit naar de rechtmatige eigenaar over te maken. Dat is de koper in dit geval toch.. Kopen op afbetaling is gewoon dom, maar dit is nu eenmaal gebeurd.
ronron1212
9 jaar geleden
Voor wehkamp ben jij de rechtmatige eigenaar anders had je de verkoop ook moeten doorgeven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is doorgegeven heb ze zelfs nog om een bon gevraagd. Ik heb dat dus besproken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik snap het niet helemaal. Je zegt dat het niet klopt dat er in deze situatie "geld bij jou gehaald wordt", maar dat gebeurt toch ook niet? Je zegt dat het geld door Wehkamp op jouw rekening is gestort. Dan heb je het geld toch gewoon gekregen? Je moet het dan alleen doorgeven. Maar waarom kun je hier niet bij?
ronron1212
9 jaar geleden
lies12 hij heeft een lopend krediet bij wehkamp en daar is het op gestort dus zijn krediet is minder groot geworden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb nooit een krediet gehad, dus vergeef me mijn onwetendheid hierin, maar een krediet betekent toch dat je tot een bepaald bedrag geld kunt uitgeven of opnemen? Als je dan nog niet aan de max zit en je krijgt geld, dus je saldo wordt minder negatief om het zo te zeggen, kun je toch nog steeds opnemen zolang je niet aan je maximale krediet komt? Of begrijp ik dat verkeerd?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, alleen dan moet je dat geld in dit geval wel weer bij Wehkamp uitgeven. Probleem is alleen dat ik de persoon die het van mij heeft gekocht helemaal niet ken verder. Die zit nu dus gewoon zonder tv en krijgt ook geen geld terug. Zal me verbazen als hij mijn email adres of adres heeft...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok, ik begrijp het. Ik heb helaas geen antwoord voor je, maar het is een lastige situatie vooral als jij die persoon niet kent. Hoe het juridisch zit weet ik niet, maar volgens mij heeft Wehkamp ook tegoedbonnen? Je zou de persoon in kwestie kunnen aanbieden om hem z'n geld terug te geven in die bonnen. Daar hoeft hij volgens mij niet mee akkoord te gaan, maar misschien vindt hij het niet erg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De andere optie zou m.i. zijn dat je Wehkamp het geld teruggeeft en dat zij het regelen met de huidige eigenaar. Misschien hadden ze dat sowieso wel moeten doen omdat jij duidelijk de garantie ook hebt overgedaan in overleg met Wehkamp, maar dat zou ik zo niet durven zeggen.

Het beste antwoord

Je verkoopt iets dat nog niet van jou is, dan is het niet zo gek dat je ervoor moet opdraaien als er iets kapot gaat. Jij hebt een contract met Wehkamp of met welke financier Wehkamp dan ook gebruikt, dat contract heb je niet mee verkocht toen je de TV kocht en ben jij nog steeds aansprakelijk.

Jij bent op dit moment dus aansprakelijk voor de kosten die gemaakt moeten worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat vraag ik me af, ik ben volgens mij gewoon eigenaar van het product (afbetaald of niet) dat hangt af van de kredietvorm. Als Wehkamp eigenaar had geweest tot het was afbetaald dan is het een ander verhaal volgens mij. Voor zover ik weet verkoop je nu iets en draag je hiermee de garantie rechten ook over.
ronron1212
9 jaar geleden
Als je dat ook doorgeeft aan de organisatie die de garantie geeft.
tinus1969
9 jaar geleden
Heb je Wehkamp gemeld dat je de TV had verkocht, op het moment dat je hem had verkocht -of pas toen er geld voor de garantie kwam?