Lening bij de bank en de persoon overlijd, wat dan?

Als iemand een openstaande lening bij de bank heeft, en die persoon overlijd. Wie betaald dan de openstaande schuld?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Lenen
1.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
als er verder niks vastgelegd - testament o.i.d. - volgens mij de erfgenamen.
Inekez1
6 jaar geleden
Het is mogelijk dat de schuld vervalt bij overlijden. Dat staat dan in de voorwaarden van de kredietovereenkomst. Als ik kom te overlijden betaalt de Rabobank mijn resterende lening en niet mijn erfgenamen.
TurfGraver
6 jaar geleden
Info:
https://www.gewoonovergeld.nl/artikelen/wat-er-met-je-leenschuld-gebeurt-na-overlijden/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Precies. Over het algemeen vervalt de schild bij overlijden . Even de voorwaarden raadplegen.
Anders is het voor de erfgenamen die de erfenis evt kunnen verwerpen.

Antwoorden (2)

De schuld valt (algemeen gesproken) in de erfenis. Je erft bezittingen en schulden.

Als de erfgenamen de erfenis accepteren, erven ze ook de schuld en zijn zij ervoor verantwoordelijk dat die wordt afgelost.

Een erfgenaam kan een erfenis ook verwerpen. Of alleen aanvaarden als er per saldo iets overblijft. Maar daar gelden speciale regels voor.
6 jaar geleden
Als iemand overlijdt, zijn er 3 manieren mogelijkheden voor wat betreft de erfenis. Namelijk:

Aanvaarden: Je aanvaardt de erfenis volledig. Dit betekent dat je het alle bezittingen, het vermogen en schulden overneemt van de gene die overlijdt.

Verwerpen: Dit betekent dat je de erfenis volledig weigert. Dit betekent dat je alle bezittingen, het vermogen en de schulden niet overneemt van de gene die overlijdt.

Beneficiair aanvaarden: Je aanvaard de erfenis voorlopig. Een notaris zal alle bezittingen bij elkaar optellen en daar de schulden vanaf trekken. Alles wat overblijft krijg je. De schulden kunnen op deze manier alleen worden verhaald op het vermogen van de overledene. (Dus niet op uw eigen vermogen. Dit is bij aanvaarden wel.) Mocht er aan het eind van de streep niks overblijven, of het is een schuld? Dan worden de schulden alsnog kwijtgescholden.

Het is verstandig als u niet zeker weet of uw nabestaande schulden de erfenis beneficiair te aanvaarden. Mocht u zeker weten dat er geen schulden zijn kunt u de erfenis beter aanvaarden. Het uurtarief van een notaris is vaak erg hoog en er worden vaak veel kosten gemaakt bij het beneficiair aanvaarden van de erfenis, aangezien de notaris alle vermogens en bezittingen moet bekijken en in waarde schatten.