Hoeveel geld krijg ik wanneer ik maximaal leen van de IB-groep?

Ik ben thuiswonend en kreeg tot deze maand 95 euro. Ik word echter langstudeerder dus ben alvast geld aan het bijlenen voor de langstudeerboete. Nu weet ik echter niet of ik het juist heb gedaan om de lening die volgende maand ingaat op maximaal te zetten. Krijg ik dan meer of hetzelfde wat ik al kreeg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Lenen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je maximaal leent is dat heel veel, hoor! Dan krijg je een torenhoge schuld. Ik heb dat per ongeluk gedaan en was een paar maanden te lui om het te veranderen. Dat heb ik geweten...

Het beste antwoord

Beste Viso,

Ik verbaas me er bijzonder over dat je een lening aangaat waarvan je geen idee hebt hoe hoog deze is, heel interessant verschijnsel. Dat terzijde.

Nu begrijp ik je toelichting niet helemaal. Je zegt:

"Nu weet ik echter niet of ik het juist heb gedaan om de lening die volgende maand ingaat op maximaal te zetten. Krijg ik dan meer of hetzelfde wat ik al kreeg?"

Het lijkt me logisch dat wanneer je gaat lenen, je dit geld ook daadwerkelijk op je rekening krijgt, anders zou het niet zo'n zinvol proces zijn lijkt me. Oftewel, je lening komt bovenop je basisbeurs van 95 (Volgens DUO/IB-Groep 96) euro.

Nu voor je eerste vraag:
Basisbeurs in jouw geval: 96 euro.
maximale lening: 509 euro.
Collegegeldkrediet: 143 euro.

Indien je alles heb 'aangezet' ontvang je dus 748 euro per maand. Waarvan er 652 in ieder geval (+rente) terugbetaald dienen te worden. Als je geen diploma haalt binnen de tienjaren termijn vanaf eerste inschrijving komt ook je 'basisbeurs' en de waarde voor je ov-kaart bij je schuld.

Uiteraard is het een en ander in detail terug te lezen www.ibgroep.nl

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog een kleine toevoeging. Het collegegeldkrediet wat ik in dit voorbeeld noem is gebaseerd op het reguliere collegegeld. Ik las ergens op de site van ibg dat vanaf 'medio 2012' langstudeerders ook en hoger collegegeldkrediet kunnen krijgen.