Studieschuld afbetalen volgens regels 2012 of 2018?

Ik mag van DUO (vóór 1 januari 2020) kiezen of ik mijn studieschuld wil afbetalen volgens de regels van na 2012 of de regels van na 2018.

Voor zover ik begrijp is het verschil het volgende:

- Na 2012: 12% van je inkomsten (minus draagkrachtvrije voet) in 15 jaar afbetalen
- Na 2018: 4% van je inkomsten (minus draagkrachtvrije voet) in 35 jaar afbetalen

Stel je kunt niet volledig aflossen, dan is 2018 de meest aantrekkelijke optie, want het totaalbedrag valt daarmee per definitie lager uit. Als je wél volledig gaat aflossen lijkt 2018 mij ook de meest aantrekkelijke optie. Je kunt dan immers altijd zelf kiezen het bedrag te verhogen naar 12% (en binnen 15 jaar afbetalen), maar als het niet uitkomt, kun je terugvallen naar die 4% en er langer over doen.

Kortom: waarom zou je in hemelsnaam op de regeling van 2012 blijven? Zie ik iets over het hoofd?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Lenen
6.1K

Antwoorden (1)

Wat je over het hoofd ziet is rente en risico.

- Rente: op dit moment is de rente 0%. De rente wordt steeds voor een periode van 5 jaar vastgesteld. In 35 jaar zijn dat dus 7 periodes waarin je rente kan veranderen. Toen ik net was afgestudeerd en nog geen inkomen had om mijn studieschuld af te lossen, was er een rente van ruim 5%. De schuld werd alleen meer in plaats van minder. Je weet nooit wat de rente in de toekomst doet, dus hoe langer je schuld openstaat, hoe groter je risico.

- Kwijtschelding: Is er na afloop van de aflosperiode nog een stuk schuld over, dan wordt die kwijtgescholden. Heb je de komende 15 jaar een laag belastbaar inkomen, dan kan het een goed idee zijn om voor de regeling van na 2012 te kiezen. In de komende 15 jaar betaal je wat je kunt, maar wellicht minder dan je totale studieschuld. Daarna is je schuld 'weg' en heb je meer financiele vrijheid. Met de regeling van 2018 betaal je maandelijks wel minder, maar kan het veel langer gaan duren voor je helemaal van je schuld af bent.

Hoe lang je er uiteindelijk over doet om je schuld af te betalen is afhankelijk van de hoogte van je schuld, van je inkomen en van welke regeling je kiest. Het maandbedrag is alleen afhankelijk van je inkomen en de gekozen regeling.

Is je studieschuld niet zo hoog en verwacht je een gemiddeld inkomen, dan heb je dat ook met de 2018 regeling binnen 10 jaar afbetaald. Maar wordt je langdurig ziek, kun je maar geen goede baan vinden of begin je een eigen onderneming met een jarenlange periode van weinig inkomsten en veel investeren, waardoor het er niet van komt om af te lossen, dan zit je over 25 of 35 jaar nog steeds met die studieschuld. In dat geval was de regeling waarbij de restantschuld na 15 jaar wordt kwijtgescholden beter geweest.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dankjewel Ineke! Ik ga ervan uit dat ik binnenkort een fiscaal partner heb en dan is de kans vrij groot dat ik net op een onhandig moment (zodra we gaan samenwonen) veel moet gaan afdragen omdat onze inkomens samen worden gerekend. Het is natuurlijk altijd mogelijk dat de situatie drastisch verandert, maar zoals het er nu uitziet is de kans heel groot dat ik gewoon volledig moet gaan aflossen. Daarnaast ben ik wel overtuigd van de vele voordelen van in 15 jaar afbetalen zoals je die noemt. Ik heb daarom besloten alsnog voor de 2018-regeling te gaan, maar zolang dit mogelijk is het aflossingsbedrag op te hogen naar het niveau van de 2012-regeling. Zo heb ik als het goed gaat alsnog alles in 15 jaar afbetaald. Maar als het even niet uitkomt, heb ik ook de vrijheid het aflossingsbedrag tijdelijk te verlagen. Bedankt voor het meedenken!