wat is goedkoper een aanvullende hypotheek of een persoonlijke lening?

Wij willen de ramen in ons huis vernieuwen.

Toegevoegd na 4 dagen:
In België

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Lenen
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog beter is het om eerst te sparen en de ramen pas over een jaar of 2 te vervangen. Je ONTVANGT dan rente in plaats van dat je het BETAALD.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat snapt vraagsteller ook wel, mormel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mormel: Is dat zo? Zie verder mijn reactie over lenen voor uitleg...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag advies aan de bank.
Vraag hen dan wel om de voordeligste oplossing voor _jou_ en niet de voordeligste oplossing voor de bank....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mormel: de rente bij de bank brengt niet veel meer op de dag van vandaag,als je je huis tochtvrij wilt maken is een lening over drie jaar een goede oplossing. Het moet wel haalbaar zijn met je inkomsten en je moet je financien goed behartigen. Bovendien is een groene lening of aanvullende hypotheek aftrekbaar,ontvang je normaal gezien een premie van de staat en bespaar je verwarmingskosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AdrieK advies van de bank is meestal in hun voordeel...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@stellalala, dat zou je denken. Maar veel mensen nemen dit niet mee als een mogelijkheid in de opties die ze afwegen vandaar dat ik het er toch even bij heb gezet. @ Reinier, ja dat is zo in BIJNA alle gevallen. Ja het is mogelijk dat er zoveel bespaard wordt door de isolatie dat je goedkoper uit bent als je leent ipv spaart. Maar dat betwijfel ik eerlijk gezegd. Zeker een extra hypotheek heeft zo'n lange looptijd dat met rente over rente over rente het totaal bedrag een stuk hoger wordt dan de werkelijke kosten. Daarnaast kun je inderdaad hypotheekrente aftrekken. Maar daarmee maak je nog steeds de gemaakte kosten niet goed. Even een (erg versimpeld rekenvoorbeeldje).
Rente op spaarrekening 3%.
Rente op hypotheek 4% Kosten nieuwe ramen 10.000 Volgens http://www.hypotheeklastencalculator.nl/berekenen/annuiteiten/
Kun je dan op totale kosten van 14.160 uit voor je hypotheek over 30 jaar. Bij het sparen van 300 euro per maand ben je volgens: http://www.derentenier.com/calculate.html
een kleine 3 jaar aan het sparen en vang je zo'n 350 euro rente. Oftewel, kosten van 9.700. 14.160 - 9700 = 4400 euro verschil in kosten. Volgens http://www.milieucentraal.nl/themas/thema-1/energie-besparen/isoleren-en-besparen/dubbel-glas-en-hr-glas verdien je dubbel glas terug in ongeveer 15 jaar. Dus 10.000 kosten delen door 15 jaar is = 666 euro per jaar besparing (als alles mee zit). 4400 - 3 jaar* 666 = 2400. De subsidie regeling is vanaf augustus gestopt, dus dat hoeft niet berekend te worden.
(http://www.agentschapnl.nl/nl/programmas-regelingen/tijdelijke-subsidieregeling-isolatieglas) Oftewel, als je 3 jaar spaart voor je dubbelglas neemt bij bovenstaande percentages en kosten scheelt je dat 2400 euro. Oftewel, bijna een kwart van de nieuwprijs. Daarnaast loop je minder risico in de toekomst omdat je je toekomstige lasten niet verhoogd hebt.
---
Nog een andere berekening op voorgaande gegevens.
Een 30 jarige hypotheek, tegen 4% rente op 10.000 kost je maandelijks aan aflossing 47 euro. Dat is 564 euro per jaar. Dankzij de besparing van 666 euro per jaar houd je dus werkelijk 100 euro per jaar over de komende 30 jaar als je een hypotheek neemt. (andere leningen zijn duurder). Bij vooraf sparen wordt dit na de eerste 3 jaar 666 euro per jaar. Lijkt mij de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mormel. Bij mijn berekeningen ga ik uit van totale berekening wat ik kwijt ben: Dat is aflossing, rente en daarvanaf de winst op de energierekening.
Dat vergelijk ik met eerst sparen en dan uitvoeren , gecombineerd met de (dan hogere) energie rekening. De hypotheek sluit ik af voor maximaal de levensduur van de investering. Nergens staat dat de 2e hypotheek 30 jaar looptijd moet hebben.Kan ook 10 jaar zijn. (als je snel genoeg kunt aflossen). Daarom zou je je berekening moeten doen op basis van vooraf sparen tot investerings bedrag vergeleken met dezelfde maandlast als je een schuld neemt...vergelijking lasten incl energie rekening. Ps Ik heb mijn huis net geïsoleerd , muur isolatie. Investering: 6000 , geschatte besparing: 80 per maand (gas incl belastingen ed) Rentekosten: 2% (cash betaald is nog goedkoper dan lenen)
Isolatie verbetering: 75% minder warmte verlies ...warmtestroming berekend op basis isolatie waarde kale muur en geisoleerde muur. (in watts per graad per m^2) Die 80 euro uiteraard tegen geldende gasprijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De in Belgie gestelde vragen verschijnen op de Belgische (Vlaamse) en op de Nederlandse website van GV en andersom.
Omdat de hypotheeknormen in Belgie verschillen van die in Nederland, is het bij vragen die over wettelijke en andere voorschriften gaan beter om te vermelden voor welk land het antwoord wordt gevraagd. Daarmee voorkom je foute en niet toepasbare antwoorden, bevorder je juiste antwoorden en bespaar je menige GV-er nutteloze en nodeloze inspanningen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hajete: inderdaad dat had ik moeten vermelden.

Het beste antwoord

Aangezien er een "waardevast" onderpand is als je een hypothecaire lening neemt is de rente altijd lager bij die hypothecaire lening.
Echter: Bij die lening onder hypotheek heb je extra bijkomende kosten , notaris dus, om die lening in te schrijven.
Afsluit provisie geldt voor de meeste leningen.

Rente voor een lening welke gebruikt wordt voor de verbetering van eigen woning of energie besparingen ed. mag van je inkomen worden afgetrokken bij het hoofdje "eigen huis". Voor die aftrekbaarheid is vzv ik weet niet van belang of de lening als hypotheek of onderhands is afgesloten.

ps. Lenen kost geld. Alleen een lening welke je afsluit waarmee je MEER kosten kunt besparen dan je aan rente en aflossing uitgeeft is derhalve "winstgevend".
Isolatie van je huis kan een hogere besparing op je energie rekening opleveren dan dat je aan kosten over die lening hebt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zie na plaatsing je toevoeging: Kijk dan ook naar subsidie regelingen.

Een deskundige kan uitrekenen als je beter isolerend glas plaatst hoeveel afkoeling dat gemiddeld per jaar gaat schelen en dus hoeveel gas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
reinier: op een aanvullende hypotheek betaal je geen bijkomende kosten dat heeft mijn notaris gezegd toen wij enkele jaren geleden ons huis hebben gekocht.Daarom denk ik dat dit interessanter is.
De hypothecaire lening van ons huis werd opgemaakt via de notaris en onze bankinstelling de bankbediende raadde ons een persoonlijke lening aan ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bepo Dat kan als er op je eerste hypotheek een hoger hypotheek bedrag ingeschreven staat als wat je toen hebt opgenomen (of hoger dan het huidig restsaldo als je tussendoor hebt afgelost). Vooruitzinde notaris derhalve, en het scheelt nu inderdaad kosten. Die bankbediende was daar waarschijnlijk niet van op de hoogte....slordig voorbereid dus. ps. Ik heb ook woning verbeteringen via hypotheek gefinancieerd en ook ik had geen 2e keer de notaris nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij zullen 250 euro betalen aan intresten gedurend 3 jaar,voor de som van 5000 euro,een zeer goede investering als je het mij vraagt , 40 procent terug krijgen door de belasting,een groene lening die in Belgie maar geldig is tot en met 31 december,alle werken moeten reeds uitgevoerd zijn voor 31 december daarna zal de regering de premies hoog waarschijnlijk afschaffen.

Andere antwoorden (2)

Een persoonlijke lening is vaak duurder aan rente en niet aftrekbaar.Als je de hypotheek verhoogt voor verbetering aan het huis mag je deze mee aftrekken van de belasting.Dus een een aanvullende hypotheek is beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
THX voor de tip ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Werk. Aftrekbaar is gebonden aan het doel van de lening, niet of dat hypotheek of onderhands is. http://belastingdienst.nl/particulier/alsueenwoningkoopt/alsueenwoningkoopt-02.html
zie in die ling dat hypotheek tussen haakjes staat...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Werk, niet de soort lening is bepalend voor de aftrekbaarheid als rente schuld eigen woning maar de besteding
fisbel
12 jaar geleden
Precies. De rente betaald over een lening van bijvoorbeeld je ouders is aftrekbaar. Rentevergoeding is voor de ouders onbelast. De lening moet wel aan de voorwaarde van de woningverbetering voldoen. Lening tav ramen vernieuwen voldoet hieraan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aanvullende hypotheek kan ik niet meer inbrengen bij de belasting omdat mijn hypotheek boven het limiet is. Een groene lening is daarvan wel aftrekbaar maar alles moet betaald zijn voor december 2011! Besparing van de regering in België.
Het hangt er ook van af af wat je onder goedkoop verstaat. Dus wat je wilt meetellen, het geld en bijkomende kosten voor de lening, of ook de invloed op het energieverbruik tegen de huidige en/of toekomstige kosten of ook het comfort dat de temperatuur in huis gelijkmatiger is.

Als je ruimte in je hypothecaire lening hebt (vraag na bij de bank) dan kan bijlenen zonder extra kosten hypotheek voordeliger zijn. Heb ik gedaan om kunststof kozijnen met dubbel glas te financieren. Naast rente waren de enige kosten de 1% "bereidstellingsprovisie".
Opletten dat je desgewenst genoeg extra en vervroegd zonder boete mag aflossen, vooral als je, en zo lang je de ruimte hebt. (wet Hillen).

Hypotheekrente voor geld dat je niet besteedt aan de eigen woning (auto, boot, vakantie) is NIET en geldrente van een PL voor verbeterkosten huis is WEL aftrekbaar.

Vergelijk de hoge extra (notaris)kosten voor oversluiten hypotheek en weeg deze af met de kosten voor een PL. Kijk hoe lang je het geld wilt lenen en wees niet te optimistisch over je toekomst.

Toegevoegd na 4 dagen:
De in Belgie gestelde vragen verschijnen op de Belgische (Vlaamse) en op de Nederlandse website van GV en andersom.
Omdat de hypotheeknormen in Belgie verschillen van die in Nederland, is het bij vragen die over wettelijke en andere voorschriften gaan beter om te vermelden voor welk land het antwoord wordt gevraagd.

Daarmee voorkom je foute en niet toepasbare antwoorden, bevorder je juiste antwoorden en bespaar je menige GV-er nutteloze en nodeloze inspanningen.