in 1994 is er vonnis gewezen dat ik een lening moet terug betalen, de zaak ligt bij de deurwaarder de verjaring is in 2014 wat gebeurd er daarna?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Lenen

Antwoorden (2)

Als uitgangspunt geldt een verjaringstermijn van 20 jaar. Deze termijn geldt ook wanneer er een vonnis is. Dat is er dus.

De verjaringstermijn kan echter opnieuw gaan lopen, dit wordt stuiting genoemd.

"De schuldeiser moet binnen de verjaringstermijn actie ondernemen, anders zal de vordering verjaren en niet meer afdwingbaar zijn. Zodra de schuldeiser actie onderneemt zal de verjaringstermijn opnieuw gaan lopen, stuiting genoemd. De nieuwe termijn is dezelfde als de oorspronkelijke ter­mijn, maar met een maximum van 5 jaar. De verjaring treedt echter niet eerder in dan waarop de oorspronkelijke termijn zonder stuiting zou zijn verstreken.
In de volgende situaties zal de verjaringstermijn opnieuw starten:
•door een schriftelijke aanmaning, of mededeling waarin het recht tot nakoming ondubbelzinnig wordt voorbehouden;
•door het indienen van een dagvaarding;
•wanneer de debiteur de vordering erkent.

Als er al een vonnis is waarin de vordering is vastgesteld (verjaringstermijn 20 jaar) leiden vergelijkbare situaties tot stuiting van de verjaringstermijn.

Indien de schuldeiser aangeeft een aanmaning te hebben gestuurd en de debiteur betwist dit, zal de schuldeiser moeten aantonen dat de aanmaning de debiteur heeft bereikt. Dit kan bijvoorbeeld wanneer de aanmaning aangetekend is verstuurd of wanneer de debiteur op de aanmaning schriftelijk heeft gereageerd.

Wanneer de debiteur de vordering erkent zal de verjaringstermijn stuiten en opnieuw gaan lopen. Erkenning hoeft niet met zoveel woorden te gebeuren. Het kan ook uit de handelingen van de debiteur blijken. Voorbeelden van erkenning zijn:
•om uitstel verzoeken;
•een betalingsvoorstel doen;
•een termijn betalen."

Als betaling uitblijft, kan men de incasso dus 'reanimeren' onder zekere voorwaarden.
11 jaar geleden
Als je pas na de verjaringstermijn wordt aangeklaagd, is de zaak verjaard.
Als binnen de verjaringstermijn vonnis is gewezen is er geen sprake meer van verjaring. Uitspraak is uitspraak.