Auto gekocht met lening, wat is het slimste om van de lening af te komen?

In 2009 heb ik een nieuwe auto gekocht en daar een lening bij genomen met de bedoeling deze binnen 2 jaar af te betalen. Helaas is dit door omstandigheden niet gelukt en wil toch graag van de auto af. De auto dealer zegt dat als ik hem nu zou verkopen het kapitaalvernietiging is aangezien ik dan nog een rest schuld over houd en geen auto meer heb. Verder heb ik d echt 'een auto' nodig. Dus wat is het is nu het slimste? Niet slim was om uberhaupt een lening te nemen natuurlijk.

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik heb een Toyota Aygo uit 2009. Veel ga ik er niet aan verdienen. Hij is natuurlijk wel zuinig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Lenen

Het beste antwoord

Ik zou gewoon de lening verder aflossen zoals je de afgelopen tijd hebt gedaan en deze auto blijven rijden. Als je dan wel de middelen hebt, kun je later de lening aflossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Verkopen en een aanzienlijk goedkopere auto kopen en daarmee de restschuld afbetalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Dit begrijp ik niet. Vraagsteller zegt dat nu verkopen een restschuld oplevert. Jij stelt voor om nu te verkopen, daarna nog eens een auto te kopen, en "daarmee" de restschuld af te betalen. Dat kan toch niet?
ronron1212
12 jaar geleden
raar antwoord freekfluweel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou Wijker, dit vind ik ook een rare reactie. Freek heeft toch wel ruim 100 "beste antwoorden" gegeven, dus zo raar zijn ze doorgaans niet.
Waarschijnlijk heeft ie niet zorgvuldig gelezen, dat gebeurt hem (en anderen) wel vaker.
Slim is om de lening alsnog zo snel mogelijk af te betalen. Dan maar even niet op vakantie en een kalkoentje minder met de kerst. Het is even afzien, maar hoe sneller je van je lening af bent, hoe beter.
12 jaar geleden
Dat is slecht te beantwoorden zonder specifieke details te hebben. Als jij de auto daadwerkelijk zoveel gereden hebt (Nieuw nieuw gekocht?) dat de dagwaarde (De hoeveelheid geld die je nu bij verkoop zou krijgen) lager ligt dan je openstaande schuld, dan is niet verkopen logisch.

TENZIJ je een kleiner, zuiniger in het algemeen goedkoper model zou willen kopen. Dan kan het interessant zijn om toch die dikke BMW te verkopen, en een klein fiatje te nemen: Je maandelijkse lasten (Benzine, belasting, verzekering) zullen nl een stuk lager zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze auto blijven rijden en de lening afbetalen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je dealer heeft gelijk dat het niet aan te raden is om geen auto en wèl een schuld te hebben. Is het een idee om je auto in te ruilen tegen een occasion, die goedkoper is dan jouw auto?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar geen auto en wel een schuld, betekent wel een aanzienlijk lagere schuld dan wel een auto met schuld.
Het lijkt me het best om uit te zoeken of je ergens een oud barrel kunt krijgen voor max 400/500 euro waar nog een jaar apk op zit. Zo ja, dan kan je de auto verkopen, van dat geld betaal je je restschuld af en koop je de goedkopere auto. Hou wat geld paraat om te spenderen aan reparaties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij rijdt een aygo: veel goedkoper kun je niet. Gewoon blijven rijden en toch maar aflossen.
10.000 euro Moet binnen een jaar of twee af te lossen zijn als je een redelijk betaalde baan hebt. (En zonder baan heb je die auto niet 'nodig', toch?)
De vraag is of je met de verkoop van de auto je gehele restschuld kan betalen... anders wordt het gewoon uitzitten en desnoods met de geldverstrekker een aangepast betalingsplan opzetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt er helemaal of je de lening kunt terugbetalen.

Kun je elke maand het geld neerleggen wat nodig is om deze auto af te betalen? Zo ja, dan is dit de beste optie. Je betaald dan (plus rente) de prijs van de auto. Kijk goed wat de prijs is van de rente, en of je niet beter de lening kunt oversluiten. Aan het eind hiervan heb je dan in elk geval nog een goede vrij nieuwe auto waarvoor je nog weinig onderhoudskosten zult hebben.

Heb je niet genoeg geld over om die lening maandelijks te betalen moet je dus wat anders. Tenzij je andere dingen hebt die je kunt verkopen zal dat dan toch die auto zijn. Ga bij verschillende garages langs om te kijken wat verkopen/inruilen voor een heel goedkoop model oplevert. Zo heb je al een groot deel van de lening bij elkaar. En de restschuld blijf je aflossen.

Sowieso wil je waarschijnlijk herfinancieren (niet alleen iets voor grote banken). Zoek uit hoeveel rente je nu betaald. Waarschijnlijk vrij veel (eerste 2 jaar gratis, daarna belachelijk veel). Oftewel, je wilt bij de dealer weg met je lening, daar verdienen ze alleen maar op. Voor het bedrag dat je nog moet betalen ga je op zoek naar een lening met lagere rente. Je betaald met die nieuwe lening je oude lening af. En dan netjes je nieuwe lening aflossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
verkopen en voorlopig met ov gaan!