Moet ik mijn MBO schuld terugbetalen?

Ik heb mijn MBO 4 opleiding afgerond en ben nu begonnen met een studie in het buitenland. Hiervoor ontvang ik alleen een reisvergoeding. Nu kreeg ik het volgende bericht: ''U valt onder het nieuwe stelsel van studiefinanciering. Na uw studie moet u daarom uw studieschuld aflossen volgens de terugbetalingsregels die gelden vanaf 2018. Onder deze regels betaalt u uw studieschuld terug in 35 jaar (in plaats van 15). De nieuwe regels gelden ook voor de schuld die u heeft opgebouwd in het mbo'' Mijn studieschuld van het MBO zegt nog steeds dat het een prestatiebeurs betreft. Betekend dit bericht iets of is er niks aan de hand?

Ik hoor het graag

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Lenen
2.3K
Ritsuka
3 jaar geleden
Bel voor de zekerheid met DUO
MarBet
3 jaar geleden
Waarschijnlijk is het een standaardbericht. Als jij binnen 10 jaar je diploma hebt behaald, is de beurs die je hebt ontvangen een gift. Een studieschuld in het mbo kan ontstaan door een lening (bovenop je studiefinanciering), of door het niet binnen 10 jaar afronden van je opleiding. Het nieuwe leenstelsel geldt alleen voor hbo en wo. Ik denk dus dat ze met het bericht willen aangeven dat als je in het mbo een studieschuld hebt opgebouwd, de terugbetaaltermijn daarvoor ook 35 jaar is. Even bellen naar duo voor de zekerheid kan nooit kwaad.

Antwoorden (1)

De prestatiebeurs houdt in dat u de basisbeurs, eventueel de aanvullende beurs en het studentenreisproduct als een soort lening uitbetaald krijgt. Als je binnen een bepaalde termijn een diploma behaalt (je hebt de vereiste prestatie geleverd), hoeft deze lening niet terugbetaald te worden. Haal je het diploma niet binnen de gestelde termijn, dan moet je studiefinanciering terugbetalen.
Of jouw studiefinanciering een prestatiebeurs is, hangt verder af van de volgende voorwaarden:
Als je studeert aan het middelbaar beroepsonderwijs (via de zogenaamde beroepsopleidende leerweg) op niveau 1 of 2, dan hebt je niet te maken met de prestatiebeurs. De studiefinanciering is dan een gift. Ook als je het diploma niet haalt, hoeft de studiefinanciering niet te worden terugbetaald.
Als je studeert aan het middelbaar beroepsonderwijs niveau 3 of 4, of je studeert aan een HBO of Universiteit, dan is de studiefinanciering altijd een prestatiebeurs.

Je kunt dus aan de hand van bovenstaande uitleg zelf nagaan wat voor jou van toepassing is.
Je kunt altijd contact opnemen door in te loggen op Mijn Duo, ook vanuit het buitenland, om te informeren welke regels precies voor jou van toepassing zijn en waarom.
https://duo.nl/particulier/footer/service/inloggen-op-mijn-duo.jsp