Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zou een bewindvoering s kantoor een holding hebben?

Ik kan niet goed begrijpen waarom een holding in handen is van een bewindvoering s kantoor

4 maanden geleden
in: Economie
Thecis
4 maanden geleden
De constructie van een holding wordt vaak gebruikt voor eenmanszaken (zzp-ers) om te zorgen dat je niet privé aansprakelijk bent in geval van financiële problemen (zoals failliet gaan, maar ook als er bijvoorbeeld schadeclaims worden neergelegd). Dit soort constructies vind ik zeer aan te raden. Veel klanten / patiënten kunnen best onverwachte dingen doen tegenwoordig (ineens na ontevredenheid een tuchtcommissie gaan aanschrijven etc). Dan wil je niet dat je bijv ineens je huis miet verkopen omdat je privé aansprakelijk bent.
ronron1212
4 maanden geleden
Er zijn genoeg bedrijven van bewindvoerders die gewoon personeel indienst hebben dus geen zpp-er zijn
erotisi
4 maanden geleden
Voor beperking van aansprakelijkheid is een holding niet nodig het omzetten van emz in bv is dan genoeg. De vraag is onduidelijk wie wat is en heeft.
erotisi
4 maanden geleden
Een holding oprichten is vooral interessant voor ondernemers die hun bedrijf(ven) strategisch, fiscaal en juridisch sterker willen organiseren. Hieronder vind je de belangrijkste redenen om een holding op te richten, inclusief voordelen en voorbeelden. --- ✅ Waarom een holding oprichten? 1. Risicospreiding en bescherming van vermogen Een holding biedt bescherming van je privévermogen of opgebouwde reserves. Voorbeeld: Je richt een holding op die 100% eigenaar is van een werkmaatschappij (de werk-B.V. die risico’s loopt). Als de werkmaatschappij failliet gaat, blijft het geld en bezit in de holding veilig. Voordeel: De holding loopt minder risico bij schulden of claims van de werkmaatschappij. --- 2. Fiscaal voordeel via de deelnemingsvrijstelling Winst die je van de werk-B.V. naar de holding uitkeert (in de vorm van dividend) is belastingvrij, zolang aan de voorwaarden wordt voldaan. Voorbeeld: Werk-B.V. maakt €100.000 winst → keert dividend uit aan de holding → geen vennootschapsbelasting op dat bedrag door de deelnemingsvrijstelling. --- 3. Geld herinvesteren zonder belasting te betalen Doordat dividend belastingvrij naar de holding kan, kun je dat geld gebruiken om te investeren in andere bedrijven of activiteiten. Voorbeeld: Je verkoopt je werkmaatschappij voor €500.000 → geld komt belastingvrij in de holding → je start hiermee een nieuw bedrijf of koopt vastgoed. --- 4. Flexibiliteit bij verkoop van een bedrijf Als je je bedrijf verkoopt vanuit een holding, betaal je geen belasting over de winst op de verkoop (wederom door de deelnemingsvrijstelling). Zonder holding: Je verkoopt je B.V. → je betaalt tot 26,9% belasting in box 2 bij uitkering naar privé. Met holding: Je verkoopt via de holding → geen belasting → je houdt het geld in de holding en investeert verder. --- 5. Pensioen opbouwen en vermogen opbouwen In plaats van geld privé op te nemen, laat je het in de holding staan als pensioenreserve of beleggingspot. Voorbeeld: Je bouwt vermogen op in de holding via spaargeld, beleggingen of vastgoed. --- 6. Salaris splitsen en optimaliseren Je kunt een loonstructuur opzetten waarbij jij vanuit de holding managementdiensten levert aan de werk-B.V., wat extra flexibiliteit biedt bij je beloning (mits goed fiscaal onderbouwd). --- 7. Betere opvolging / overdracht Bij familiebedrijven of een toekomstige verkoop is een holdingstructuur gunstiger voor overdracht van aandelen of bedrijfsopvolging. --- Structuurvoorbeeld [ Jij als persoon ]

100% eigenaar

[ Holding-B.V. ]

100% eigenaar

[ Werk-B.V. ] → uitvoerende activiteiten (bv. webshop, consultancy, horeca) --- Wanneer is het zinvol? Je maakt (of verwacht) structureel winst. Je wilt je bedrijf verkopen of je voorbereiden op investeringen. Je wilt je vermogen beschermen. Je overweegt meerdere bedrijven op te richten of te kopen. --- Laat me weten hoe jouw situatie eruitziet (bijv. je hebt nu een eenmanszaak, je wilt uitbreiden, of je verwacht winst) — dan geef ik je gericht advies of de holdingstructuur in jouw geval slim is.
Inekez1
4 maanden geleden
Juist voor een bewindvoerder vind ik een holding een logische ondernemingsvorm. Het hele werk van de bewindvoerder bestaat uit het ontvangen en uitgeven van andermans geld. Een holding is dan niet alleen voor de bewindvoerder zelf een veiligere constructie, maar ook voor alle mensen die hun zaken door hem laten doen.
ronron1212
4 maanden geleden
@Inekez1 als je een holding opricht doe je dat meestal om meerdere bv's onder te brengen. In dit geval zou een bv genoeg zijn.
Thecis
4 maanden geleden
@ronron1212
Ook bij een eenmanszaak met personeel (dat lan kmdat een eenmanszaak gewoon een juridische constructie is) kan het hebben van een holding goed zijn, juist kmdat je er een BV onder hangt. Als een BV voldoende was voor de juridische en fiscale voordelen en aspecten, zou dat veel vaker gedaan worden.
ronron1212
4 maanden geleden
@Thexis en dat gebeurt niet volgens jou ik denk dat de meeste een bv zijn
Thecis
4 maanden geleden
@ronron1212
De meeste bedrijven vanuit de zorg die ik in mijn omgeving heb (zoals tandartsen, huisartsen, farmaceutische consultants en fysiotherapeuten) hebben een constructie van een holding met een bv daaronder. Het biedt fiscale voordelen en financiële zekerheid in het geval.er iets gebeurd. Maar zij zullen het allemaal wel mis hebben.....
ronron1212
4 maanden geleden
@Thecis je zegt het nu zelf een holding met bv's er onder hier is sprake van alleen holding.
Thecis
4 maanden geleden
@ronron1212
En ik heb aangegeven dat het vrij veel voorkomend is dat dit soort bedrijven een holding hebben omdat er vaak een bv onder hangt. In mijn eerste reactie was dat idd niet duidelijk, maar inmiddels wel. Alleen dacht je daar zelf anders over. Dat mag. Vanuit de vraagsteller weten we niet of er wel of niet bvs onder hangen. Ik ga bij deze constructie uit van wel. Ik zou daar ongelijk in kunnen hebben, maar dat denk ik niet. Ook dat mag.
erotisi
4 maanden geleden
Een holding kan niet boven een zzp zitten. Wel boven een maatschap en bv.
Thecis
4 maanden geleden
@Erotisi
Dat weet ik en dat zei ik ook niet. Ik zei dat veel ZZP-ers de constructie van een holding nemen (met daaronder een BV, toevoeging, die BV huurt de ZZP-er dan in óf is de DGA van die BV). ZZP-er ben je. Het is geen juridische aanduiding. Als ZZP-er kan je dus verschillende rechtsvormen voeren.
erotisi
4 maanden geleden
Ok, maar wat bedoel je dat de bv de zzp er huurt?
Thecis
4 maanden geleden
Moet ik uitleggen hoe een bv een zzper inhuurt??
erotisi
4 maanden geleden
Ja als het de bv van de zzp er is wel
Thecis
4 maanden geleden
Wat is daar moeilijk aan??
Een bv is een eigen rechtspersoon. Die kan iedereen opzetten. De bv kan iemand inhuren. Kwestie van de contracten goed opstellen. De zzp-er heeft dan wellicht een eenmanszaak. Of een vof opgezet. Of heeft zelf ook een bv opgericht. Velen mogelijkheden daar. De bv onder de holding gaat een contract aan met het bedrijf van de zzp-er. Of de holding doet dat rechtstreeks. Of we zetten er nog 13 bvs tussen, gewoon omdat het kan (of omdat je een constructie wil maken die moeilijk herleidbaar is). Het maakt niet uit wie de eigenaar van de bv is om iemand in te huren...
erotisi
4 maanden geleden
Ok ik dacht even dat je bedoelt dat de bv van de zzp'er deze zelfde zzp'er in zou huren.
ronron1212
4 maanden geleden
@Thecis Een bv is een eigen rechtspersoon. Die kan iedereen opzetten. De bv kan iemand inhuren. Die rechtspersoon is va iemand en die iemand neemt dus personeel aan
Thecis
4 maanden geleden
@ronron1212
Hartelijk dank voor de aanvulling die ik al weet en hierboven in principe ook al verteld heb. Maar de BV is de eigen rechtspersoon. Die BV heeft een of meerdere aandeelhouders (bijvoorbeeld de DGA). Diegene neemt iemand aan namens de BV. Als je daar werkt, heb je ook geen contract met de DGA of met degene die je aangenomen heeft, je hebt een contract met de BV. Bij een BV met maar 1 iemand komt het wel neer op wat je zegt, maar juridisch is het absoluut niet hetzelfde.
ronron1212
4 maanden geleden
Dus de bv praat en niet de eigenaar mooi @Thecis

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Kan natuurlijk om activiteiten te scheiden, fiscale voordelen of het inperken van risico's. Zal vast meer gebeuren.
(Lees meer...)
4 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing