Waarom zou een bewindvoering s kantoor een holding hebben?
Ik kan niet goed begrijpen waarom een holding in handen is van een bewindvoering s kantoor
│
100% eigenaar
│
[ Holding-B.V. ]
│
100% eigenaar
│
[ Werk-B.V. ] → uitvoerende activiteiten (bv. webshop, consultancy, horeca) --- Wanneer is het zinvol? Je maakt (of verwacht) structureel winst. Je wilt je bedrijf verkopen of je voorbereiden op investeringen. Je wilt je vermogen beschermen. Je overweegt meerdere bedrijven op te richten of te kopen. --- Laat me weten hoe jouw situatie eruitziet (bijv. je hebt nu een eenmanszaak, je wilt uitbreiden, of je verwacht winst) — dan geef ik je gericht advies of de holdingstructuur in jouw geval slim is.
Ook bij een eenmanszaak met personeel (dat lan kmdat een eenmanszaak gewoon een juridische constructie is) kan het hebben van een holding goed zijn, juist kmdat je er een BV onder hangt. Als een BV voldoende was voor de juridische en fiscale voordelen en aspecten, zou dat veel vaker gedaan worden.
De meeste bedrijven vanuit de zorg die ik in mijn omgeving heb (zoals tandartsen, huisartsen, farmaceutische consultants en fysiotherapeuten) hebben een constructie van een holding met een bv daaronder. Het biedt fiscale voordelen en financiële zekerheid in het geval.er iets gebeurd. Maar zij zullen het allemaal wel mis hebben.....
En ik heb aangegeven dat het vrij veel voorkomend is dat dit soort bedrijven een holding hebben omdat er vaak een bv onder hangt. In mijn eerste reactie was dat idd niet duidelijk, maar inmiddels wel. Alleen dacht je daar zelf anders over. Dat mag. Vanuit de vraagsteller weten we niet of er wel of niet bvs onder hangen. Ik ga bij deze constructie uit van wel. Ik zou daar ongelijk in kunnen hebben, maar dat denk ik niet. Ook dat mag.
Dat weet ik en dat zei ik ook niet. Ik zei dat veel ZZP-ers de constructie van een holding nemen (met daaronder een BV, toevoeging, die BV huurt de ZZP-er dan in óf is de DGA van die BV). ZZP-er ben je. Het is geen juridische aanduiding. Als ZZP-er kan je dus verschillende rechtsvormen voeren.
Een bv is een eigen rechtspersoon. Die kan iedereen opzetten. De bv kan iemand inhuren. Kwestie van de contracten goed opstellen. De zzp-er heeft dan wellicht een eenmanszaak. Of een vof opgezet. Of heeft zelf ook een bv opgericht. Velen mogelijkheden daar. De bv onder de holding gaat een contract aan met het bedrijf van de zzp-er. Of de holding doet dat rechtstreeks. Of we zetten er nog 13 bvs tussen, gewoon omdat het kan (of omdat je een constructie wil maken die moeilijk herleidbaar is). Het maakt niet uit wie de eigenaar van de bv is om iemand in te huren...
Hartelijk dank voor de aanvulling die ik al weet en hierboven in principe ook al verteld heb. Maar de BV is de eigen rechtspersoon. Die BV heeft een of meerdere aandeelhouders (bijvoorbeeld de DGA). Diegene neemt iemand aan namens de BV. Als je daar werkt, heb je ook geen contract met de DGA of met degene die je aangenomen heeft, je hebt een contract met de BV. Bij een BV met maar 1 iemand komt het wel neer op wat je zegt, maar juridisch is het absoluut niet hetzelfde.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.