Is er op dit moment een EU beleid op een cashloze samenleving?

Hier staat dat het een regel is van Europa en later weer landelijk maar mag dit zomaar? Het zou betekenen dat mensen niet kunnen pinnen Dat ze dan moeten overleven door uit winkels te stelen en contant geld is een wettelijk betaalmiddelcashloze https://indepen.eu/banken-blokkeren-geld-en-ruimen-pinautomaten-op-landelijk-het-beleid/

2 maanden geleden
in: Economie
HannekeJanssen
2 maanden geleden
Ik vind je vraag wat warrig? Contant geld en pinnen zijn in Nederland beide wettige betaalmiddelen, maar een winkel mag daarvan afwijken, als ze het duidelijk aangeven bij binnenkomst. Een cashloze samenleving betekent nou juist dat mensen wel MOETEN pinnen, niet dat ze NIET KUNNEN pinnen...
LeonardN
2 maanden geleden
@mies1
Als je geldautomaten weghaalt zodat mensen geen geld kunnen pinnen, dan kunnen ze toch gewoon naar de winkel en hun boodschappen betalen met pin.
Het enige wat nu niet kan is dit.
Cash Geld pinnen
Met cash geld betalen.
Maar het wordt dus direct
Geld pinnen in de winkel.
Althans voor de mensen met geld op hun rekening. ALS je geen geld op je rekening hebt, maar cash geld dan kan je ook nog steeds met dat geld in de winkel betalen. Dus ergens begrijp jij het niet.
LeonardN
2 maanden geleden
En dat banken bepaalde dingen niet meer faciliteren staat los van EU-beleid, zal meer te maken hebben met het steeds minder worden van de vraag naar cash geld storten. Immers iedereen krijgt loon op rekening en betaalt via pin. Dus kost het geld om voor die paar mensen die wat anders willen om allerlei apparaten te onderhouden en mensen in een bank te zetten.
ronron1212
2 maanden geleden
@LeonardN er zijn nog heel veel die contant willen hebben vooral de ouderen en dat zijn er nog al wat
Inekez1
2 maanden geleden
Ik behoor nog niet de ouderen, maar heb ook altijd contant geld bij me. Je wil niet weten hoe vaak ik in een winkel sta met een pin-storing. Dan kun je dus niet afrekenen als je geen cash bij je hebt. Er zijn ook mensen die het bankwezen in z'n algemeenheid niet vertrouwen. Mensen die bang zijn voor hun privacy, dat betalen via pin in allerlei systemen later terug te vinden is wat zij persoonlijk waar hebben uitgegeven.
Er zijn mensen in geldnood waarvan de rekening dusdanig in het rood staat dat je daar geen boodschappen van kunt betalen. Die krijgen wel eens iets toegestopt van familie of vrienden om naar de winkel te kunnen, maar dat kan dus niet via die bankrekening. Persoonlijk denk ik dat je als samenleving heel kwetsbaar wordt als er alleen nog maar elektronisch betaald kan worden. Als systemen uitvallen of gehackt worden, kan er meteen niks meer. LIjkt me logischer dat de EU beleid maakt dat er altijd een cash back-up systeem MOET zijn...
LeonardN
2 maanden geleden
@ronron1212
Ik snap dat sommigen wat anders willen, maar zoals ik al uitleg zal dat te duur blijken. Die "wil" is dus niet houdbaar ten opzichte van de kosten. Je kan dus wel tegen mij iets zeggen, ik leg enkel uit wat zal gebeuren (als er geen specifiek politiek beleid tegen gevoerd zal worden). Er zullen meer dingen zijn die ouderen nog graag zouden zien maar die ook al lang verdwenen zijn. Ik zeg niet wat goed of slecht is, enkel wat zal gebeuren als een logisch gevolg van financieel denken van banken (en als banken straks cash praktisch onmogelijk maken zullen winkels snel volgen).
LeonardN
2 maanden geleden
@mies1
Over Europees(EU) beleid. Er staat nergens dat het Europees beleid is, maar dat iemand BEWEERT dat het Europees beleid is. Het is volgens haar in heel Europa gaande. ,,Dit is beleid en het komt vanaf een veel hoger niveau. Ze willen alles controleren en het is om witwassen te voorkomen.” Dat staat dus in quotes zodat je moet begrijpen dat dit niet iets is wat de journalist als feit heeft gevonden, maar dat iemand die erover gevraagd wordt letterlijk zo gezegd heeft. Iedereen kan wat roepen.

Antwoorden (1)

Er is iig een ECB principe welke stelt dat iedereen de mogelijkheid moet hebben om cash te kunnen gebruiken.

https://www.ecb.europa.eu/pub/economic-bulletin/articles/2022/html/ecb.ebart202205_02~74b1fc0841.nl.html

Als ik zo kijk in Dordrecht zie ik zo'n 7 "Geldmaat"-automaten, wat dus prima in lijn is met die waardes.

Dat iets een wettelijk betaalmiddel is zegt niet dat je het volgens de wet moet accepteren.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geldzaken/vraag-en-antwoord/kan-ik-met-een-wettig-betaalmiddel-overal-betalen
Kan ik met een wettig betaalmiddel overal betalen?
De wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren. Winkeliers mogen contant geld (biljetten en munten) of betalen met een pinpas of creditcard weigeren. Wel moeten winkeliers duidelijk laten weten welke betaalmiddelen ze niet accepteren. Bijvoorbeeld via raamstickers of kassastickers.

Als je ooit geen cash meer kan pinnen kan je nog steeds betalen met het geld wat je had willen pinnen, dus je maakt een compleet overtrokken argument.
2 maanden geleden