Telefonische consult (5 min) met de internist van het ziekenhuis, kosten 200 euro. Is dit normaal?

Ik vind dit echt absurd en buitenproportioneel. Is er iets wat ik hier tegen kan doen. Ergens een klacht indienen of iets dergelijks?

4 maanden geleden
in: Economie
4K
Thecis
4 maanden geleden
Dit lijkt me een standaard tarief voor een telefonisch consult, onafhankelijk van de tijd. De ene keer is dat kort, de andere keer is het lang. Als je een klacht wilt indienen, kan dit altijd via het betreffende ziekenhuis. Die moeten een klachtenprocedure hebben. Even kijk op de website.
ronron1212
4 maanden geleden
Weet niet wat je wilt maar je zorgverzekering zal dat tarief wel of niet accepteren als standaard.
ronaldP
4 maanden geleden
Bij een consult gaat het niet alleen om de tijd zelf. Dossier moet worden ingezien, aantekeningen gemaakt, enz. tarieven zijn veelal vooraf op te vragen.
teusvh
4 maanden geleden
Twee van mijn drie kinderen hadden flink keelpijn en lichte koorts. Dus ik belde de huisarts of-tie daar een middeltje voor had. Stonden er TWEE telefonische consulten op de rekening!
tinus1969
4 maanden geleden
Is dit het enige contact dat je met de internist hebt gehad dit jaar?
ronron1212
4 maanden geleden
@tinus1969 maakt dat wat uit?
SnakeEye
4 maanden geleden
Ik heb contact gezocht met het ziekenhuis. Deze heeft mij het volgende laten weten: "De Zorgadministratie heeft mij laten weten dat de declaratie correct is geweest. Zoals ik u vertelde staat een telefonisch consult gelijk aan een consult in het ziekenhuis." Maar dan nog vind ik dit zeer onredelijk en niet in verhouding. Het blijkt dat een gesprek van 5 minuten net zo veel kost als een gesprek van 20 minuten. Ik ben persoonlijk iemand die snel weer buiten staat aangezien ik de tijd van een huisarts/specialist kostbaar een waardevol vind. Maar voor de volgende keer zou je bijna zeggen dat ik het onnodig lang zou gaan rekken....
ronron1212
4 maanden geleden
@SnakeEye en waarom rekken?
ronron1212
4 maanden geleden
Je betaald voor alle kosten die erbij horen zoals ruimte in het ziekenhuis, assistenten, automatisering, energie gebruik enz
SnakeEye
4 maanden geleden
Eeehm ronron1212. Dit was een telefonische consult van amper 5 minuten...?!?
ronron1212
4 maanden geleden
In alles wat wordt gedeclareerd moeten deze kosten worden opgenomen om alles te kunnen betalen. Dat jij nu een kort consult hebt gehad heeft hier niets mee te maken het is een consult.
HannekeJanssen
4 maanden geleden
@SnakeEye: IN een eerdere reactie werd al gezegd dat een telefonisch consult v.w.b. de kosten gelijk staat aan een liveconsult, en dat er een standaardtarief bij hoort. En medisch specialisten zijn nou eenmaal duur; ik verdien minder, jij waarschijnlijk ook......
Thecis
4 maanden geleden
Het gaat er in dit geval niet om of je in het ziekenhuis bent geweest of niet. De specialist / afdeling moet betaald worden. Dus of je nu naar het ziekenhuis komt of niet, de kosten zijn voor de zorgverlener (in dit geval het ziekenhuis) exact hetzelfde. Daarbij nemen ze de tijd die nodig is voor je. Als dat lang is, is dat lang. In dit geval is het kort. En ja, ziekenhuizen hebben vaak hoge vergoedingen en dat kan verkeerd voelen. Maar bij elke zorgverlener worden telefonische consulten gek aangekeken. Het is maar kort, ik had alleen maar ene vraag, het duurde maar een paar minuten, etc, etc. Als ik zeg dat een hoop zorgverleners telefonische consulten in hun eigen tijd doen, dan staan mensen daar ook gek van te kijken. @Teusvh. Voor beide kinderen moest er wel werk worden verricht wat je waarschijnlijk niet gezien of gemerkt hebt zoals de patiëntkaarten bijwerken. Dat moet je echt per persoon doen.
Inekez1
4 maanden geleden
Telefonisch of ter plaatse live consult maakt qua kosten inderdaad niets uit. Of de arts zit in zijn/haar eentje in de spreekkamer te bellen, of jij zit daar tegenover op een stoel... Het is vooral je eigen tijd en reiskosten die je bespaart met een telefonisch consult. Bij alle handelingen en consulten in het medische circuit zijn standaardbedragen vastgesteld. Zou dat niet zo zijn en elke 5 minuten apart in de administratie opgenomen moeten worden, dan zou de administratieve last zoveel oplopen dat alleen daardoor al de zorgkosten en wachttijden nog hoger worden dan ze nu al zijn. Die 200 euro voor 5 minuten bellen lijkt veel. Maar 200 euro voor een gesprek op locatie van 30 minuten is ook nog heel veel. Van dat bedrag moet niet alleen die internist betaald worden (ook de voorbereidingstijd voor het gesprek), maar ook een stuk algemene bedrijfsvoering: het gebouw, de energiekosten, de ict, bestuur en management, schoonmaak, administratie, kosten en tijd voor bijscholing, etc.

Geef als eerste antwoord