Als het minimumloon 16 euro wordt worden de andere cao schalen dan ook hoger?

Stel schaal 1 bedroeg 14 euro en schaal 3 bedroeg 16 euro etc etc. Als dan schaal 1 en 2 hetzelfde wordt als schaal 3 gaan de andere schalen dan ook omhoog. Hoe gaan politieke partijen daar mee om?

7 maanden geleden
in: Economie
tinus1969
7 maanden geleden
Politieke partijen hoeven hier niets mee - het enige dat de overheid vastlegt is het minimumloon. De overige schalen staan in een CAO.
ronron1212
7 maanden geleden
Nee de cao lonen worden daardoor niet aangepast.

Antwoorden (1)

Kan wel, hoeft niet. Het is maar net wat in de CAO wordt afgesproken. De politiek staat buiten wat werkgevers/werkgeversorganisaties met werknemersorganisaties afspreken in CAO's, zolang de afspraken niet in strijd zijn met wettelijke grenzen.

De wettelijke minimumjeugdlonen zijn percentages van het wettelijke minimumloon. Minder dan dat betalen mag niet, CAO of niet.

Dat is de theorie. Omdat er nu meer vraag naar werknemers is dan aambod van werknemers doet een werkgever er verstandig aan goed te kijken naar wat gebruikelijk is op 'de markt' qua salaris en andere arbeidsomstandigheden en te kijken of hij dat kan bieden. Anders lopen vroeg of laat de werknemers weg omdat ze het elders beter (denken te) hebben.
7 maanden geleden
ronron1212
7 maanden geleden
@Computoon er zal dan mogelijk een hogere schaal worden aangeboden maar de cao zullen ze niet aanpassen dat is iets collectiefs dat betreft veel meer bedrijven.