Waarom berekent men het reëel BBP door de indexcijfers (van het BBP en prijspeil) te delen door elkaar, in plaats van deze van elkaar af te trekken?

In mijn schoolboek (economie havo) staat het volgende. Het indexcijfer van het BBP van 2010 met 2009 als basisjaar is: BBP(2010)=108,3. Het indexcijfer dat het prijspeil van het BBP in 2010 weergeeft in vergelijking tot 2009 is: 102,3. Het indexcijfer van het reëel BBP in 2010 (in vergelijking tot 2009) is dan 108,3/102,3 x 100 = 105,9. Het reëel BBP is in 2010 dus 5,9% groter dan in 2009.

Mijn vraag is waarom ze hier 108,3 delen door 102,3 en niet 102,3 aftrekken van 108,3. Het BBP groeit met 8,3% en de inflatie (het prijspeil dat toeneemt is) 2,3%. Dan veronderstel ik dat het reële BBP-groei de groei min de inflatie is, dus 6%. Waarom klopt dat niet? Ik kan wel leren dát het zo is, maar ik zou graag weten waarom ik het fout heb.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Economie
4.7K

Het beste antwoord

Je moet even goed bedenken wat die termen betekenen en dan is het goed te begrijpen.

Daarom een simpel voorbeeld op een minder abstract niveau.
Stel:
* je verdient 100 euro en volgend jaar 121 euro
* een boek kost nu 10 euro en volgend jaar 11 euro

Hoeveel boeken kan je volgend jaar kopen?
Je zal gelijk zien dat dat 121/11 = 11 boeken zijn (dus op basis van de breuk)
Je zal niet gaan denken ik heb nu 21% meer geld -/- 10% duurdere boeken = 11% meer boeken = 11,1 boeken.

Dus waarom zou je als je precies dezelfde vraag op macro economisch niveau wilt beantwoorden het opeens wel op de tweede manier willen doen?