Dat is wel een economisch verhaal: Publieke schuld versus private schuld
De werkelijkheid is genuanceerder maar grosso modo komt het op het volgende neer. Chronische inflatie kan je zien als een gevolg van (te) veel schuld van de publieke sector. Rentebetalingen geschieden bij te veel schulden door het aanzetten van de geldpers. Bij een te snelle groei van valuta in omloop resulteert inflatie. Hoge publieke schuld maakt het interessanter voor de overheid om inflatie te creëren omdat door inflatie de uitstaande schuld minder waard wordt (althans als de schulden in eenzelfde valuta zijn genoteerd). Het kan dus een uitweg bieden. Maar wel een uitweg met pijnlijke kanten, het maakt opgebouwde pensioenen en spaartegoeden namelijk ook minder waard.
Deflatie is een probleem van private schulden. Doordat private partijen te veel schulden hebben houden zij structureel de hand op de knip. Is het probleem van de vraaguitval die we nu bijvoorbeeld volgens Krugman, Roubini en Koo zien. Zonder vraag naar producten geen inflatie. Zelfs het opblazen van de hoeveelheid geld in omloop (het aanzetten van de geldpers) leidt niet tot inflatie als private partijen het geld dat ze bemachtigen niet uitgeven, maar aanwenden om schulden af te lossen. Het geld wordt effectief weer terug naar de bank gebracht en de geldmultiplier kan zijn werk niet doen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor je reactie Elder. Klopt het echter ook dat de private schuld afneemt als de publieke schuld toeneemt? Is hier een verband tussen?