Waarom is de BEl20 zoveel groter dan de AEX?

Wat mij laats opviel is dan onze zuiderburen een enorme beurs hebben in vergelijking met ons.
De Bel20 staat genoteerd rond de 3500 punten, terwijl de AEX er nauwelijks 450 uit weten te slepen.
Weet iemand waar dit mee te maken heeft? Waarom staat de Belgische beurs zo veel hoger aangeschreven?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Economie
2K

Het beste antwoord

Omdat die op een heel andere manier berekend wordt, zoals ALLE beurskoerzen, en het precieze getal zegt niets over de verhouding.
Net zoals 1 gulden vroeger 20 Belgische frank was ; daarmee was 20 frank niet meer waard dan 1 gulden. ;-)

Toegevoegd na 2 minuten:
Grof gezegd is de AEX een GEMIDDELDE van 25, en de BEL20 een TOTAAL van 20 fondsen.

Dat zou als vergelijkingsfactor betekenen dat de BEL20 volgens de berekening van de AEX op 175 staat, en dat verhoudt zich al heel anders tot die 450.

Toegevoegd na 9 minuten:
(In de praktijk gaan ze overigens tamelijk gelijk op ; dat komt omdat de uitgangswaarde waarmee ooit begonnen is te rekenen een andere is. Het verschil is dus niet zo groot als uit mijn gechargeerde voorbeeldje lijkt ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Juiste antwoord heeft SimonV