waarom wordt de olieprijs altijd uitgedrukt in dollars?

Engeland was lange tijd de baas in het midden-oosten. was het Engelse pond niet (ook) een alternatief geweest?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Economie
3.1K

Het beste antwoord

De olieprijs wordt uitgedrukt in dollars, omdat de VS tot pakweg 1970 het belangrijkste olieproducerende land was. De VS kon ook de olieprijs beïnvloeden door meer of minder olie te produceren ('swing producer').

Hoewel we bij Texas denken aan cowboys, was Texas tussen pakweg 1900 en 1970 de grootste olieproducerende regio ter wereld, en het zgn East Texas field het grootste olieveld dat er bekend was.
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
Interessante informatie. Toch snap ik de logica niet helemaal: suiker, aluminium, rubber, etc. komen oorspronkelijk niet uit Amerika. Als je redenering klopt, zouden de prijzen hiervan dus in andere valuta dan de dollar uitgedrukt moeten worden. Dit is echter niet het geval.

Andere antwoorden (1)

Het is niet zo dat een prijs van een grondstof wordt uitgedrukt in de valuta van het land waar de belangrijkste productie plaatsvindt. Suiker, aluminium, rubber, etc. komen bijvoorbeeld niet (voornamelijk) uit Amerika. Toch worden de prijzen hiervan niet uitgedrukt in het land van herkomst, maar in dollars.

De olieprijs wordt altijd uitgedrukt in dollars omdat de dollar de standaardvaluta van de internationale handel is. De Amerikaanse dollar is nog steeds de reservemunteenheid van de wereld en zal dit waarschijnlijk ook in de nabije toekomst blijven. Sterker nog, wereldwijd wordt 60% van alle valutareserves in Amerikaanse dollars aangehouden.
SimonV