Hoe bereken ik de aankoop van een bedrijfsterrein door in de integrale kostprijs?

ik koop een bedrijfsterrein voor 100.000 euro k.k.. Daarop plaats ik een pand van 50.000 euro. Ik sluit hiervoor een hypotheek af van 160.000 euro (k.k. etc.), met een rentepercentage van 2%. de looptijd en afschrijving zijn beide 30 jaar.
Ik verwacht van product x 10.000 stuks per jaar te produceren.

Hoe bereken ik deze bedragen dan door in de kostprijs? ik heb namelijk begrepen dat er op de grond niets mag worden afgeschreven, maar dat hiervan alleen de interest in de integrale kostprijsberekening wordt meegenomen. Aan de andere kant financieer ik de grond en het gebouw wel samen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Economie
1.9K

Het beste antwoord

In de integrale kostprijsberekening verdeel je de totale kosten over de producten. Een bedrijfsterrein wordt, zoals je al opmerkt, niet perse minder waard en vormt dan ook een investering en geen kostenpost. In hoeverre dat geldt voor het pand, hangt van de situatie af. Hier moet je een keuze maken om wel of niet (binnen de wettelijke grenzen) op af te schrijven.

Je telt als kosten alleen alle afschrijvingen (in dit geval op het pand, als je er al op af gaat schrijven) en de kosten van de financiering (afsluitkosten en rente) voor zowel pand als bedrijfsterrein. De aanschafprijzen en totale financieringssom zijn dus niet van belang voor de integrale kostprijsberekening.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
bedankt voor de duidelijke uitleg! Vooral bij het stuk over kosten vs. investering ging er bij mij weer een lampje branden!