Wat zou een huis waar nu ca. 400000euro voor gevraagd wordt ongeveer in het jaar 1933 gekost hebben?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Economie
1.3K

Het beste antwoord

Zelf woon ik in een huis met een (WOZ) waarde van 208.000 euro. Dat huis heeft in 1937 3500 gulden gekost. In de periode 1933-1937 zijn de huizen eerder goedkoper dan meer waard geworden (er was veel leegstand en de mensen konden niets betalen vanwege de hoge werkloosheid). Een huis dat nu 400.000 euro kost, zou bij de oplevering in 1933 rond de 7000 gulden gekost hebben, schat ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
3700 gulden is zo'n 1588 euro. 7000 gulden is zo'n 3176 euro.
fisbel
9 jaar geleden
Ik ben opgegroeid in een boerderij die nieuw gebouwd werd in 1933. Prijs: fl. 16.000 / € 7260 Huidige WOZ-waarde circa € 700.000 // locatie: westen van het land.
Conclusie: huidige waarde bijna 100 keer zo hoog
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Fisbel
Ja, dat klopt heel aardig. mijn eigen huis zou 1700 euro gekost hebben, nu ook ruim 100x die waarde. Natuurlijk hangt wel veel af van de plaats waar het huis staat, in sommige gemeenten zijn de prijzen sterker gestegen dan in andere. Ik denk dat in het westen (vanwege de dichtere bevolking) de prijzen meer gestegen zijn daqn in het oosten. Wanneer mijn huis i.p.v. in zwolle in den Haag of Rotterdam zou staan, zou het circa 50% meer waard zijn. Zou het in Noord of Oost-Groningen of Oost-Drente staan dan zou het maar twee derde van de waarde hebben. overigens vergat ik bij de beantwoording op te merken dat de staat van onderhoud en eventuele moderniseringen (CV, dubbelglas, isolatie...) ook veel invloed hebben op de prijs.
Antoni
9 jaar geleden
In mijn reactie staat "3700" waar ik "3500" bedoelde. Excuus.

Andere antwoorden (2)

We kennen zoiets als CPI (Consumenten Prijs Index). CPI is een indexcijfer die aangeeft wat de waarde van geld is. Dit wordt berekend aan de hand van het vergelijken van verschillende (normale) producten, en wordt bijgehouden door het CBS. (zie bron)

400.000 euro heeft in 2013 een CPI van 2 746,0, de CPI van 1933 is 133,3.
Berekening: 400.000/2746*133.3=19.417

Uiteraard volgen de huizenprijzen niet geheel de lijn van de CPI. Deze kun je beter als indexcijfer gebruiken, deze data heb ik helaas niet kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt de vraagprijs niet met de kostprijs vergelijken of je vraagstelling is onjuist.