Hoe wordt de hoogte van rente tot stand gebracht op de kapitaalmarkt?

Ik kan nergens een duidelijke uitleg vinden. Ik interesseer me er in maar het blijft een onduidelijk wereldje.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Economie
1.7K

Antwoorden (1)

Als maatstaf van de kapitaalmarktrente wordt vaak naar staatsleningen gekeken. Gezien het lage debiteurenrisico (risico dat er niet betaald wordt) bij een Nederlandse staatslening, geldt dit tarief vaak als een soort basistarief. Hoe vanuit dit basistarief de rentestand bepaald wordt is een complex geheel die nergens uit de doeken wordt gedaan, algemeen kan worden gezegd dat er naast dit basistarief vooral naar de mondiale economie wordt gekeken, en de onrust in de wereld, bijvoorbeeld dat gedoe met Trump & Noord Korea heeft z’n weerslag op deze rente, maar hoe precies de hoogte wordt bepaald kom je nooit te weten, ook looptijd en risico zijn bepalend voor de rentestand, leningen met hogere risico’s kennen dan een renteopslag voor dat hogere risico, waarbij geldt dat de opslag hoger wordt, naarmate het debiteurenrisico hoger wordt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Hoe hoger de vraag naar geld hoe hoger de rente.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Hoe hoger de vraag naar geld hoe hoger de rente."
Dat is maar één aspect, die bovendien wél in een formule te vatten is. Maar hoe leg je de relatie tussen de rentestand en het geklungel van Trump vast in een formule?
ronron1212
6 jaar geleden
Trump is een ander verhaal en hij bepaald gelukkig niet de rente
ronron1212
6 jaar geleden
Onze lage rente stand komt door de Europese bank die lage rente vraag op lening.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als door geklungel mensen bang zijn hun uitgeleende geld te verliezen, of dat dat geld als ze het terugkrijgen minder waard is zullen ze hiervoor een hogere vergoeding, (rente) vragen. Dit soort effecten verstoren het evenwicht tussen vraag en aanbod. Er zal een nieuw evenwicht met een andere prijs ontstaan. Er zijn natuurlijk veel meer verhorende factoren (o.a. Monetair beleid). Maar het idee is telkens hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Trump is een ander verhaal en hij bepaald gelukkig niet de rente" Indirect dus wel, door onrust te schoppen in de wereld door te zeggen dat z'n rode knop groter is dan Kim Jong-un doet dat niet veel voor de mondiale economische stabiliteit.